Vraag 11039

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Robinvdbroeck
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2023, 16:30

Vraag 11039

Bericht door Robinvdbroeck »

Over vraag 11039:
|
Je ziet de twee linkse rijstroken van een autosnelweg tijdens een file.
Mag de moto op die wijze de auto's voorbijrijden?

A. Ja.
B. Neen.
Als deze brommers hier in de file de wagens zo voorbijrijden, brengen ze de reddingsstrook dan niet in gevaar?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 11039

Bericht door Stefan Peeters »

Nee, waarom zou dat?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Robinvdbroeck
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2023, 16:30

Re: Vraag 11039

Bericht door Robinvdbroeck »

Dan kan een ambulance/politiewagen/... toch niet meer vlot door? Dan zou deze motorfiets eerst nog plek moeten ruimen zodat deze kunnen passeren?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 11039

Bericht door Stefan Peeters »

Een motorrijder die tussen de files door filtert heeft meestal ook het achterop komende verkeer wel mee in de gaten.

Wanneer hij een prioritaire voertuig opmerkt kan hij zich normaal gezien nog tijdig tussen de voertuigen in de aangrenzende rijstroken plaatsen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 11039

Bericht door Inazuma »

Volgens hoe de wegcode opgesteld is, mogen motorrijders NIET meer tussen de files rijden ... daar moet de reddingsstrook gevormd worden.

Wat hen dat voordien toeliet, was een uitzondering inzake het inhalen - Artikel 16.2 bis
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... yezmpzgyb9

Maar dat geeft helemaal geen uitzondering op het verplicht vormen van een reddingsstrook ...

Beide bepalingen zijn een opéénstapeling van slechte wetgeving
Probeer maar eens tussen rijstroken te rijden ... geen idee hoe je dat doet
Aangezien motorrijders dus effectief in de éne of de andere rijstrook rijden, ipv er "tussen" ,moeten ze dat respectievelijk helemaal links of rechts doen, zodat de reddingsstrook vrij komt ...


Politici en aanverwante instellingen (zoals examencentra) mogen het tegendeel beweren zoveel ze willen, ik verwacht dat ze -alweer- in het zand bijten eens er rechtspraak ten gronde over komt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 11039

Bericht door de rijprof »

Ja, een hiaat in de Wegcode.
Men had hier moeten schrijven: behalve Art 16.2bis , dat de voorwaarden geeft om te filefilteren voor motorfietsers, dan ga je er toch vanuit dat het mag, niet?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie