dyslexie

Vraag hier tips en hulp van anderen.
jeroen123

dyslexie

Bericht door jeroen123 »

hallo ,
ik ga morgen men examen theorie afleggen voor A3.
maar ik heb moeite met lezen (dyslexie).
kan dit een probleem vormen ? :D
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Jeroen,

Voor het examen is dat geen probleem.
Op het echte examen krijg je wat meer tijd dan bij onze proefexamens en bij het echte examen moet je zelfs niet kunnen lezen. Een computerstem leest de vragen voor.
hallo

Bericht door hallo »

eugeen schreef:Dag Jeroen,

Voor het examen is dat geen probleem.
Op het echte examen krijg je wat meer tijd dan bij onze proefexamens en bij het echte examen moet je zelfs niet kunnen lezen. Een computerstem leest de vragen voor.
wordt er als het nodig is iets extra gedaan voor dyslexie,
vb bij mensen die door hun dyslecie in bso zitten , omdat tso niet haalbaar is met dyslexie
dus wordt er iets extra gedaan, het gaat hier om dyslexie in een erge vorm.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Voor leerlingen van BUSO zijn aangepaste examens mogelijk.

Vraag daarover uitleg in school.
gast1

Bericht door gast1 »

en bso?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Ik denk dat, afhankelijk van de vorm natuurlijk, het probleem nogal moet meevallen.

De vragen worden heel rustig voorgelezen, alle antwoorden worden voorgelezen, en dan pas begint de tijd (15 seconden als ik me niet vergis) te lopen.

Ik las gewoon de vragen, en had altijd al geantwoord nog voor de vraag volledig voorgelezen was... Het gaat dus echt wel vrij rustig.
Je kan ook je antwoord zo veel als je wil corrigeren (zolang je binnen de tijd blijft natuurlijk); en als je WIL kan je vroeger doorklikken naar de volgende vraag, maar dat hoeft dus niet...

Probeer het gewoon zo, en als het nu toch een probleem bleek te zijn, een theoretisch examen kost slechts 15 euro, daar ga je nu niet van dood.
Maar ik heb het volste vertrouwen dat het je zo wel zal lukken hoor!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

hallo schreef: wordt er als het nodig is iets extra gedaan voor dyslexie,
vb bij mensen die door hun dyslecie in bso zitten , omdat tso niet haalbaar is met dyslexie
dus wordt er iets extra gedaan, het gaat hier om dyslexie in een erge vorm.
De mogelijkheid voor speciale examens is in elk geval voorzien.
Niet speciaal voor dyslexie, maar algemeen.
Desnoods na 5 mislukte pogingen.

http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd4

Artikel 32
§5. De kandidaten waarvan het mentale of intellectuele vermogen of de graad van alfabetisme ontoereikend is, kunnen, op hun verzoek, het examen afleggen in een speciale zitting waarvan de nadere regels goedgekeurd zijn door de Minister of zijn gemachtigde.

De betrokkene levert het bewijs dat hij zich in een van deze gevallen bevindt door het overleggen van, inzonderheid, een getuigschrift of attest van een psychisch-medisch-sociaal centrum, een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, een instituut voor buitengewoon onderwijs, een centrum voor observatie of begeleiding of een centrum voor beroepsoriëntering.

De kandidaten die ten minste vijfmaal niet slaagden voor het theoretische examen kunnen eveneens, op hun verzoek, dit examen in een speciale zitting afleggen.
Jules vandep

Re: dyslexie

Bericht door Jules vandep »

Beste,
Stel ik heb dyslexie en een vorm van dyscalculie mag ik dan het speciale theorie examen aanvragen met een geldig dyslexie attest?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: dyslexie

Bericht door GRO »

Neem voor dergelijke vragen best contact op met een examencentrum
nanvanmienne
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2023, 20:23

Re: dyslexie

Bericht door nanvanmienne »

Zoon heeft dyslexie, bestaat er een gesproken versie van de te kennen theorie? Of bestaat er een digitale versie van het biek, zodat alinea, zijn voorlees software het kan voorlezen? In Nederland bestaat dit wel. In vlaanderen?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: dyslexie

Bericht door Inazuma »

nanvanmienne schreef: 13 feb 2023, 20:28 Zoon heeft dyslexie, bestaat er een gesproken versie van de te kennen theorie? Of bestaat er een digitale versie van het biek, zodat alinea, zijn voorlees software het kan voorlezen? In Nederland bestaat dit wel. In vlaanderen?
Lukt https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie niet met de voorleessoftware ?

Deel theorie staat ook in filmpjes


Bij mijn weten zijn er geen digitale leerboeken
IMO gemiste kans, want die kan je als uitgever updaten aan nieuwste versie wegcode ...


Van overheidswege bestaat er in VL enkel https://www.mijnrijbewijsb.be/studeren/


Tekst vd wegcode op www.wegcode.be
Plaats reactie