GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?

Bericht door JP-D »

Was niet op jou bedoeld, sorry. Meer de noodzaak van mij om mijn frustratie te ventileren omdat ik quasi dezelfde discussie gehad heb gisteren met iemand voor wie dit onbespreekbaar is.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Re:

Bericht door Inazuma »

JP-D schreef: 12 jul 2022, 23:57 Oranjegeel in het meerkleurig stelsel van verkeerslichten, waar het ook staat betekent: borden volgen voor diegenen waar dat licht naar toe gekeerd is.
KNIPPEREND oranje ...

Vast oranje betekent dat lichten werken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?

Bericht door Inazuma »

JP-D schreef: 13 jul 2022, 08:54 Was niet op jou bedoeld, sorry. Meer de noodzaak van mij om mijn frustratie te ventileren omdat ik quasi dezelfde discussie gehad heb gisteren met iemand voor wie dit onbespreekbaar is.
Wat je schrijft kan in principe niet :mrgreen:

Maar die zit er dan, diploma's, brevetten en functies ten spijt, naast ...

Art 6.3 stelt dat de bepaling (dat de voorrangsborden niet gelden) niet geldt voor verkeersknipperlicht

Art 64.1.3° bepaalt nadrukkelijk dat ook groen-vervangende oranjegeel knipperlicht, een verkeersknipperlicht is


Zeer benieuwd welke speld die dààr tussen krijgt ...


Ik breng u de boodschap zoals ze geschreven staat in de Heilige Wegcode
Of zoals de Verlossers van het Hof van Cassatie ze aan ons openbaren :mrgreen:
Vilseledd

Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?

Bericht door Vilseledd »

Ik heb het in de zomer in Luik of Herstal gehad, kan ook erna geweest zijn. Ik kan het niet meer terugvinden op Google Earth. Ik kom uit Nederland, dus voor mij was het al verrassend. Ik stond netjes op een vrij smal straatje te wachten voor rood. De kruisende weg was een brede boulevard met minstens vier rijstroken. In plaats van en op de plaats van groen springt die op knipperend oranje, dus ik raakte in lichte paniek. Achter me al getoeter, dus maar doorgereden. Ik moest naar links. De rij op de boulevard stond wel keurig stil, dus kennelijk is het de bedoeling, dat je wel uitkijkt, maar in principe 'groen' hebt.

Volgens mij kun je dit oplossen met een groen bolletje. Een groene pijl naar links betekent, dat je geen conflicterende verkeersstromen hebt. Bij een groene bol heb je die wel. Je kunt dan wel rechtdoor, maar bij afslaan kan er doorgaand verkeer (voertuigen en voetgangers) zijn. Groen vervangen door knipperend oranje is mijns inziens dan overbodig en gevaarzettend.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?

Bericht door Inazuma »

Vilseledd schreef: 30 dec 2022, 00:12 Een groene pijl naar links betekent, dat je geen conflicterende verkeersstromen hebt.
In België alleen bij de apart geplaatste, groene "ontruimingspijl" :!:


Een groene pijl in het driekleurige lichtenstelsel, geeft je wettelijk geen enkele garantie dat anderen rood hebben, en wordt hier zeer vaak gecombineerd met conflicterende overstekende voetgangers en/of fietsers :!:

Groen vervangen door knipperend oranje is mijns inziens dan overbodig en gevaarzettend.
De manier waarop er mee omgegaan wordt is problematisch
Volgens verkeersreglement gelden de voorrangsborden en -regels

Maar zeer vaak hebben voetgangers/fietsers rood, waardoor men hieraan gewend geraakt ... en hen geen voorrang verleent als ze géén rood hebben :!:
Gast

Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?

Bericht door Gast »

De groene ontruimingspijl zegt me niets.

Wat ik elders lees, is dat de wegbeheerder het knipperend oranje maakt, zodat je het kruispunt voorzichtig voorbijrijdt. Het resulteert er echter in, dat de wegbeheerder wel weet, dat ik veilig kan afslaan, maar dat het voor mij zelf een gok was en je mensen niet voorzichtig maakt, maar schrik aanjaagt. Gewoon de regels van Nederland en Duitsland kopiëren lijkt me het handigste.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 30 dec 2022, 00:41 De groene ontruimingspijl zegt me niets.
Dan had je het over pijlen die je géén garantie geven dat er geen conflicterende verkeersstromen zijn ...

Dit zijn voorbeelden van een ontruimingspijl, typisch links aan de overzijde van een kruispunt, en alleen geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs daar is er geen garantie ivm voetgangers.
Die kunnen nog steeds aan het oversteken zijn.

Ontruimingspijl geeft je eigenlijk enkel indicatie dat de tegenliggers rood hebben


Verwacht in België niet wat je in NL gewoon was inzake wegeninrichting :!:


In Vlaanderen worden ze zeer zeldzaam, maar in Brussel en Wallonië kom je nog wel eens vaker illegale verkeerslichten tegen met + zoals

+
+
+

Die zijn al decennia geschrapt uit de verkeerswetgeving (en daardoor verboden) maar staan er nog steeds, en worden gewoon vernieuwd bij heraanleg !

Mee uitkijken, want ik heb ze al gebruikt gezien zowel als herhalingslichten voor je eigen verkeerslichten, maar ook als indicatie voor de lichten van de tegenliggers ...
Vilseledd

Re: GROEN licht vervangen door knipperend oranje,wie mag rijden?

Bericht door Vilseledd »

"Ontruimingspijl geeft je eigenlijk enkel indicatie dat de tegenliggers rood hebben."

Dat bedoel ik ook; het heeft geen garantie voor wat de tegenliggers doen. Zo'n pijl moet wel uitsluitsel geven over wat een achterligger verwacht, namelijk dat je doorrijdt en je niet afwacht wat de tegenligger gaat doen. Zo is dat ook met beneden knipperend oranje. Als ik in Herstal het verkeersbord was gaan volgen, dan kon ik niks meer. Op de eerste weghelft staan namelijk auto's te wachten voor rood. Mag je er dan langs of niet? En als ze weg zijn, is je vreemde verkeerslicht weer rood.

De illegale verkeerslichten ben ik in Wallonië nog niet tegengekomen. Het meeste kom ik in de provincie Luik.
Plaats reactie