Kruispunt

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
shani123

Kruispunt

Bericht door shani123 »

Stel, ik ben op een kruispunt. Ik wil naar links afslaan maar dit kan ik niet omdat mijn tegenligger rechtdoor gaat. Ik geef aldus voorrang aan de tegenliggers die blijven komen. Links van mij wachten ze op mij.

2 vragen:
- Indien ik mij links op het rijvak positioneer, mogen de mensen die achter mij wachten mij dan langs rechts passeren en rechtdoor gaan (indien dit hun rijrichting zou betreffen?)

- Mag, wie links op mij wacht, ook rechtdoor gaan indien zij zien dat ik nog moet wachten zodat zij niet nodeloos blijven staan?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Kruispunt

Bericht door GRO »

Het basisprincipe is dat JIJ het kruispunt mag oprijden, als je ziet dat je het ook gaat kunnen verlaten. Als ik jouw vraag goed begrijp, blokkeer jij het kruispunt. Dat is een overtreding.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Kruispunt

Bericht door Rafael »

shani123 schreef: 19 dec 2022, 19:48 - Indien ik mij links op het rijvak positioneer, mogen de mensen die achter mij wachten mij dan langs rechts passeren en rechtdoor gaan (indien dit hun rijrichting zou betreffen?)
Ik vermoed dat je een situatie bedoelt zoals afgebeeld onder de titel "In slechts 2 gevallen mag je rechts inhalen" op deze pagina? Dan is dat toegelaten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunt

Bericht door de rijprof »

shani123 schreef:Indien ik mij links op het rijvak positioneer, mogen de mensen die achter mij wachten mij dan langs rechts passeren en rechtdoor gaan (indien dit hun rijrichting zou betreffen?)
wegcode.be schreef:16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
In het geval dat je gestopt bent, is er geen sprake van (rechts) inhalen, maar gewoon voorbijrijden.
wegcode.be schreef:16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Als je nog in beweging bent, mag een achterligger rechts inhalen op voorwaarde dat je tijdig de linkerrichtingaanwijzer hebt aangezet en je zoveel mogelijk naar links begeven hebt.

Indien je binnen de bebouwde kom bent of bij druk verkeer of bij borden F13 en F15 :
wegcode.be schreef:wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.(nabij oversteekplaatsen)
Het vrijhouden van kruispunten.
wegcode.be schreef:14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kruispunt

Bericht door Inazuma »

shani123 schreef: 19 dec 2022, 19:48 - Mag, wie links op mij wacht, ook rechtdoor gaan indien zij zien dat ik nog moet wachten zodat zij niet nodeloos blijven staan?
Links in een zijstraat ?

Als die zouden door kunnen, kan jij toch ook afslaan ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunt

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Als die zouden door kunnen, kan jij toch ook afslaan ?
Geldt voorrang aan rechts?
shani123 schreef: Mag, wie links op mij wacht, ook rechtdoor gaan indien zij zien dat ik nog moet wachten zodat zij niet nodeloos blijven staan?
In de regel moeten zij aan jou voorrang aan rechts verlenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
shani123

Re: Kruispunt

Bericht door shani123 »

GRO schreef: 20 dec 2022, 03:45 Het basisprincipe is dat JIJ het kruispunt mag oprijden, als je ziet dat je het ook gaat kunnen verlaten. Als ik jouw vraag goed begrijp, blokkeer jij het kruispunt. Dat is een overtreding.
Ik blokkeer het kruispunt in principe niet denk ik. Ik wacht tot de passage recht voor mij, die rechtdoor moet, is gepasseerd zodat ik links kan afslaan. Ik wacht dus gewoon en verleen voorrang op degenen die rechtover mij rechtdoor moeten op het kruispunt. Het kruispunt is te smal in breedte om in het midden te gaan wachten, dan zou ik iedereen pas blokkeren. Daarmee wachten degenen achter mij, die ook rechtdoor moeten, echter wel. Ik vraag me daarbij af of zij mij wel mogen passeren om rechtdoor te gaan als het rechts van hun vrij is.
shani123

Re: Kruispunt

Bericht door shani123 »

Inazuma schreef: 20 dec 2022, 16:08
shani123 schreef: 19 dec 2022, 19:48 - Mag, wie links op mij wacht, ook rechtdoor gaan indien zij zien dat ik nog moet wachten zodat zij niet nodeloos blijven staan?
Links in een zijstraat ?

Als die zouden door kunnen, kan jij toch ook afslaan ?
Het gaat echt om een klassiek vierpuntskruistpunt in dit geval.
Rechts van mij is het vrij, ik heb voorrang op rechts dus ik zou mogen doorrijden MAAR ik moet links afslaan en er is een resem wagens die recht voor mij rechtdoor moeten waar ik voorrang aan moet geven. Ik wacht dus tot de passage recht voor mij, die rechtdoor moet, is gepasseerd zodat ik links kan afslaan. Ik wacht dus gewoon en verleen voorrang op degenen die rechtover mij rechtdoor moeten op het kruispunt. Het kruispunt is te smal in breedte om in het midden te gaan wachten, dan zou ik iedereen pas blokkeren. Daarmee wachten degenen achter mij, die ook rechtdoor moeten, echter wel. Ik vraag me daarbij af of zij mij wel mogen passeren om rechtdoor te gaan als het rechts van hun vrij is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kruispunt

Bericht door de rijprof »

Kun je eens de straatnamen en de gemeente van dat kruispunt doorgeven?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie