Op rechte lijn achterwaarts rijden: voertuig achter

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
shani123

Op rechte lijn achterwaarts rijden: voertuig achter

Bericht door shani123 »

Dag iedereen,

Ik vroeg me het volgende af: als ik het manoeuvre krijg op rechte lijn achterwaarts te rijden, en er komt een wagen achter mij staan, pink ik dan opnieuw naar rechts, kom tot stilstand en laat het voertuig passeren? Wat als zij niet willen passeren?

En wat doe ik bij het keren in een straat? Ik moet voorrang verlenen maar wat als ik de straat net dwars als er een tegenligger aankomt? Wat doe ik dan? Ze kunnen me niet passeren dus moet ik dan alsnog wachten?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op rechte lijn achterwaarts rijden: voertuig achter

Bericht door Inazuma »

Bedoeling is wel dat je rechts tegen de rand van de rijbaan / zo rechts mogelijk rijdt

Dan stop je als er iemand achter je komt (blijf op rem duwen, dan ziet men ook dat je gaat blijven staan) en laat je die eerst passeren
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op rechte lijn achterwaarts rijden: voertuig achter

Bericht door Inazuma »

shani123 schreef: 22 dec 2022, 22:50 En wat doe ik bij het keren in een straat? Ik moet voorrang verlenen maar wat als ik de straat net dwars als er een tegenligger aankomt? Wat doe ik dan? Ze kunnen me niet passeren dus moet ik dan alsnog wachten?
Niet beginnen als je ander verkeer ziet aankomen.

Als er genoeg plaats is, onderbreek je je manoeuvre (door te stoppen verleen je dan voorrang) en laat je de andere passeren.

Als dat niet kan wegens onvoldoende plaats, zal je moeten verder doen.
(kan ook dat andere bestuurders je verder laten doen, blijven staan, of geven mogelijk teken met de lichten)
Zeer goed uitkijken dan, want je blijft voorrangsplichtig gedurende ganse manoeuvre ...
Plaats reactie