En waar zou het al dan niet ontkoppeld rijden daarin een verschil makende rijprof schreef: ↑18 dec 2022, 15:02 Het zal niet de eerste zijn die in neutraal of ontkoppelt reed en plots moest remmen of uitwijken een botsing had kunnen vermijden.
Op het examen buis je ervoor, en da's de reden waarom we het hier altijd afraden.
Met een motorfiets moet je het ook niet gaan doen, omdat de aandrijving daar mee helpt om je overeind te houden op hellingshoek.
Maar in praktijk doen auto's met moderne automatische versnellingsbakken dit steeds vaker vanzelf (eventueel in "eco-modus"); doen vele elektrische voertuigen dat ifv regeneratie-instelling; doen Toyota hybrides het als je gas niet volledig lost; ...
Kracht die je band op de weg kan overbrengen, is beperkt.
Je kan die gebruiken voor sturen, remmen, of aandrijven - maar het éne gaat altijd ten koste van het andere.
Niet remmen, niet aandrijven, betekent dus méér (kunnen) sturen.
Ontkoppeld door een bocht gaan voelt anders, zeker, omdat je niet (of eerder amper) vertraagt.
Je ingangssnelheid moet je dus door de hele bocht kunnen aanhouden.
Ik heb de afrit Massenhoven E313 richting Hasselt geregeld tegen euh ... 70+ genomen
Die afrit draait 180° terug, en tegen die snelheid haken zowat alle achterliggers af ...
Ontkoppeld
In voor- en achterwielaangedreven auto's
Dat gaat gewoon.
Differentiëel werkt ook net hetzelfde gekoppeld, als ontkoppeld ...