'Uitbollen' in neutraal

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 18 dec 2022, 15:02 Het zal niet de eerste zijn die in neutraal of ontkoppelt reed en plots moest remmen of uitwijken een botsing had kunnen vermijden.
En waar zou het al dan niet ontkoppeld rijden daarin een verschil maken :?:

Op het examen buis je ervoor, en da's de reden waarom we het hier altijd afraden.

Met een motorfiets moet je het ook niet gaan doen, omdat de aandrijving daar mee helpt om je overeind te houden op hellingshoek.


Maar in praktijk doen auto's met moderne automatische versnellingsbakken dit steeds vaker vanzelf (eventueel in "eco-modus"); doen vele elektrische voertuigen dat ifv regeneratie-instelling; doen Toyota hybrides het als je gas niet volledig lost; ...

Kracht die je band op de weg kan overbrengen, is beperkt.
Je kan die gebruiken voor sturen, remmen, of aandrijven - maar het éne gaat altijd ten koste van het andere.
Niet remmen, niet aandrijven, betekent dus méér (kunnen) sturen.

Ontkoppeld door een bocht gaan voelt anders, zeker, omdat je niet (of eerder amper) vertraagt.
Je ingangssnelheid moet je dus door de hele bocht kunnen aanhouden.


Ik heb de afrit Massenhoven E313 richting Hasselt geregeld tegen euh ... 70+ genomen
Die afrit draait 180° terug, en tegen die snelheid haken zowat alle achterliggers af ...
Ontkoppeld
In voor- en achterwielaangedreven auto's
Dat gaat gewoon.
Differentiëel werkt ook net hetzelfde gekoppeld, als ontkoppeld ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door de rijprof »

de rijprof schreef:plots moest remmen of uitwijken
= nog wat anders dan een constante, gelijkmatige bocht of rechtdoor met veel overzicht.
Ik zou 'freewheelen' niet aanraden aan jonge beginnende bestuurders.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 19 dec 2022, 10:00 Ik zou 'freewheelen' niet aanraden aan jonge beginnende bestuurders.
De lijst auto's die dat vanzelf doen, of vanzelf kunnen doen naargelang instelling, wordt nochtans alleen maar langer ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 'Uitbollen' in neutraal

Bericht door de rijprof »

Tja, ik weet het, maar bij het examencentrum (en FOD M) staan ze ongeveer 30 jaar achter... :?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie