Examen: Terugschakelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
An

Examen: Terugschakelen

Bericht door An »

Ik hoor dat er bij het praktijkexamen ook aandacht moet gegven worden aan het terugschakelen en op de motor remmen.Mijn papa weet ook niet hoe en wanneer dat juist moet .kan er iemand hierover wat uitleg geven?

groetjes
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dat is hier enkele dagen geleden besproken onder de titel:

AFREMMEN OP DE MOTOR.

Het staat op dit forum onder de rubriek Praktijk

Groetjes
paasklokke
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:00

Bericht door paasklokke »

Mijn vader had het me ook slecht aangeleerd ... Dus jah
Maar tis echt een kwestie van gewend worden .

Groetjes
an

Bericht door an »

ik had dat antwoord reeds gelezen maar ik begrijp het nog niet goed .Wanneer moet ik dit toepassen?
Voorbeeld als ik tegen 90 km per uur naar een verkeerslicht rij in 5de versnellingen op 100 meter wordt dit rood dan moet ik toch volledig stoppen en in eerste vertrekken.
Moet ik dan nog gaan terugschakelen naar 4de,3de,2de?
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Benny schreef:
Quote: Er wordt op een examen altijd afgeremd op de motor en wel op 2 manieren:
1) Om de remmen te sparen zoals hierboven reeds is uitgelegd.
2) Om aan te tonen dat je goed kunt schakelen:

Er wordt niet alleen gekeken of je van eerste naar vijfde kunt schakelen maar ook het terugschakelen moet je onder de knie hebben

1ste versnelling dient alleen om te vertrekken vanaf 20km/u naar 2de vanaf 40km/u naar 3de de vanaf 60 km/u naar 4de en vanaf 80km/u naar 5de

Nu als je snelheid gaat minderen moet je op de juiste mannier terugschakelen
onder de 80/u naar 4de, onder de 60/u naar 3de onder de 40/u naar 2de
en nooit naar 1ste voor je voledig stilstaat want de eerste diende alleen om te vertrekken.

Als je op die mannier terugschakelt dan heb je 2 voordelen.
1) je remt af op de motor zoals het hoort.
2) als je bv. in derde 50/u rijdt en het verkeer versnelt dan weer dan zit je vanzelf in de juiste versnelling.
Natuurlijk als je plots voor een hindernis moet remmen, dan moet je op het rempedaal duwen.

Maar zie je in de verte een hindernis (vb rood licht), dan moet je toenen dat je ook kan terugschakelen en zo afremmen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Vraagje aan digital en Benny:

Hoe wordt dat terugschakelen bij afremmen op de motor aangeleerd?

De juiste techniek bestaat erin om na het terugschakelen, terwijl je met de rechtervoet afremt, met de hiel ervan de motor even met het rijpedaal op het juiste toerental te brengen alvorens te koppelen. Maar ik vermoed dat dit te moeilijk is voor beginnelingen.

Als je de motor evenwel niet op het juiste toerental brengt, zijn er twee mogelijkheden: ofwel laat je het koppelingspedaal langzaam opkomen en krijgt de voering van de koppelingsplaat het zwaar te verduren (remblokjes vervangen is veel goedkoper), ofwel laat je het koppelingspedaal snel opkomen en lijden de drijfstanglagers eronder.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

an schreef: ik had dat antwoord reeds gelezen maar ik begrijp het nog niet goed .Wanneer moet ik dit toepassen?
Voorbeeld als ik tegen 90 km per uur naar een verkeerslicht rij in 5de versnellingen op 100 meter wordt dit rood dan moet ik toch volledig stoppen en in eerste vertrekken.
Moet ik dan nog gaan terugschakelen naar 4de,3de,2de?
Om te voorkomen dat de motor gaat stilvallen ga je dan waarschijnlijk heel vroeg je ontkoppeling indrukken. Dit is zelfde als in neutraal zetten. Je krijgt dan een gevoel dat je niet met de wagen rijdt maar aan het vliegen bent (want je hebt de koppeling met de motor onderbroken). De remmen moeten dan heel veel werk verrichten om uw wagen tot stilstand te krijgen.

2de nadeel is dat je niet gaat weten in welke versnelling je moet schakelen als het terug groen wordt voordat je aan het verkeerslicht bent. Bijgevolg ga je dan klakkeloos schakelen of zelfs volledig stilvallen en zo het achteropkomend verkeer en je eigen in gevaar brengen. Zou je daarentegen wel teruggeschakeld hebben, dan zat je zowiezo in de juiste versnelling en kon je onmiddellijk verder rijden.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Jozef schreef:
Hoe wordt dat terugschakelen bij afremmen op de motor aangeleerd?
Ik laat de leerling alleen maar ontkoppelen om terug te schakelen en om te voorkomen dat de motor op lage toerental stilvalt. Bij het terugschakelen moeten ze dan steeds de ontkoppelingspedaal langzaam laten komen. Het vergt inderdaad lang oefenen, want ik merk dat ze de techniek pas na de stage onder de knie krijgen. Er zijn ook leerlingen die na de stage nog steeds niet op de motor kunnen/willen remmen. Dan kun je beter deze remtechniek niet laten toepassen tijdens het examen omdat verkeerd remmen op de motor de wagen kan doen schokken.
Jozef schreef:
De juiste techniek bestaat erin om na het terugschakelen, terwijl je met de rechtervoet afremt, met de hiel ervan de motor even met het rijpedaal op het juiste toerental te brengen alvorens te koppelen. Maar ik vermoed dat dit te moeilijk is voor beginnelingen.
Ik begrijp het niet goed. Bedoel je met rijpedaal gaspedaal?? Nog nooit geprobeerd. Lijkt mij trouwens gevaarlijk als je rempedaal blijft indrukken.
Jozef schreef:
Als je de motor evenwel niet op het juiste toerental brengt, zijn er twee mogelijkheden: ofwel laat je het koppelingspedaal langzaam opkomen en krijgt de voering van de koppelingsplaat het zwaar te verduren (remblokjes vervangen is veel goedkoper), ofwel laat je het koppelingspedaal snel opkomen en lijden de drijfstanglagers eronder.
Ik pas de techniek toe om wille van veiligheidsredenen en niet zozeer om remblokjes uit te sparen. Op slijtage van koppelingsplaat en drijfstanglagers kijk ik dus niet.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Jozef schreef:
Bijkomend vraagje: als de leerling het "gaspedaal" moet loslaten en het rempedaal indrukken, mag hij dan zijn rechtervoet pivoteren op zijn rechter hiel (dus de hiel laten staan en als wentelpunt voor de voet gebruiken), of moet hij de hele voet opheffen van het gaspedaal en op het rempedaal plaatsen? De techniek van het pivoteren op de hiel levert namelijk veel tijdwinst op.
Ik ben al blij als ze op de motor kunnen remmen. De pivoteer techniek lijkt mij te moeilijk om aan te leren aan leerlingen. Zelf pas ik het soms wel toe.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: Bedoel je met rijpedaal gaspedaal??
Juist, dat rechter pedaal, dat je indrukt om te rijden. Letterlijke vertaling van het Duitse "Fahrpedal". Maar eigenlijk een veel correctere term. Een dieselmotor heeft namelijk geen "gaspedaal". Je bepaalt er immers niet de hoeveelheid gasvormig brandstof-luchtmengsel mee die een benzinemotor kan aanzuigen, enkel de hoeveelheid dieselbrandstof (een vloeistof, geen gas) die ingespoten wordt.
Quote: Lijkt mij trouwens gevaarlijk als je rempedaal blijft indrukken.
Je kan er meer over lezen op http://www.vtm.be/auto/forum/archive/in ... -3580.html.

De tip-hiel techniek is niet eenvoudig, doch wordt door alle autorenners toegepast.
Quote: Op slijtage van koppelingsplaat en drijfstanglagers kijk ik dus niet.
Als je je dat kunt veroorloven, des te beter voor de garagehouder.

Bijkomend vraagje: als de leerling het "gaspedaal" moet loslaten en het rempedaal indrukken, mag hij dan zijn rechtervoet pivoteren op zijn rechter hiel (dus de hiel laten staan en als wentelpunt voor de voet gebruiken), of moet hij de hele voet opheffen van het gaspedaal en op het rempedaal plaatsen? De techniek van het pivoteren op de hiel levert namelijk veel tijdwinst op.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste An,
Als je nog 100 meter hebt moet je inderdaad terug naar 4,3,2.
Stel dat het echt niet gaat om dat je bv. een beetje te laat gereageerd hebt dan kan en mag je ook rechtstreeks van 5 naar 2.

maar alleen als je echt niet anders kunt.
De bedoeling dat je op een examen terugschakeld van 5,4,3,2.
is voornamelijk dat je dan ook laat zien dat je kunt schakelen zowel van 1 naar 5 als van 5 naar 1.
doe je dat niet dan denk je examinator dat je niet kunt schakelen en dus je voertuig niet kunt besturen.

Ook ik ga soms in mijn prive rijden rechtstreeks van 5 naar 2 maar heel zelden dat ik het doe.
ik schakel bijna altijd terug zoals het moet en heb nog nooit problemen gehad met mijn remmen maar ook niet met mijn koppeling
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste digital en Jozef,

mijn leerlingen leer ik schakelen op de volgende mannier.

1) terwijl we stilstaan naast de rijbaan bij les 1 leer ik hun schakelen zonder te rijden.
ze mogen daar alleen maar recht vooruit door de vooruit kijken en moeten schakelen in de versnelling die ik hun vraag zonder naar de pook te kijken.
Dit om te voorkomen dat ze tijdens het rijden nog moeten gaan zoeken waar de pook staat

als we rijden zeg ik hun in het begin wanneer ze onder de 80 zijn en dus terug naar 4 moeten wanneer ze onder 60 zijn en naar 3 moeten enz...
Zonder ze het zelf weten gaan ze dat vanzelf voelen en horen.
hoe langer we rijden hoe minder ik hun dat dan ook zeg en geloof het of niet maar dat gaat echt vanzelf.

Ik heb zelf al heel wat km gemaakt en nog nooit problemen gehad met mijn koppeling, remmen of wat dan ook.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
O70

Re: Terugschakelen

Bericht door O70 »

[quote=an post_id=10424 time=1121742994]
ik had dat antwoord reeds gelezen maar ik begrijp het nog niet goed .Wanneer moet ik dit toepassen?
Voorbeeld als ik tegen 90 km per uur naar een verkeerslicht rij in 5de versnellingen op 100 meter wordt dit rood dan moet ik toch volledig stoppen en in eerste vertrekken.
Moet ik dan nog gaan terugschakelen naar 4de,3de,2de?
[/quote]

Je kan gewoon beter eerst afremmen tot voldoende snelheid door de bocht gaan van te voren moet je uiteraard naar de juiste versnelling schakelen dan kan je denken aan 2de 3de versnelling door de bocht wat aangegeven wordt i.v.m. borden je hoeft absoluut niet van elke versnelling terug te schakelen gewoon afremmen lijkt mij het verstandigst en makkelijkst voor iedereen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examen: Terugschakelen

Bericht door Inazuma »

070 reageert op een onderwerp van 17,5 jaar geleden ...

Je wordt niet (meer) verondersteld alle versnellingen te doorlopen bij remmen.

Je begint met gas te lossen als je ziet dat je gaat moeten afremmen of stoppen.
Als motortoerental terugvalt tot iets boven vrijloop (en zeker voor de auto begint te schokken) schakel je een versnelling terug.
Dit herhaal je tot het tijd wordt om met de voet bij te remmen (omdat de afstand te kort wordt om verder op de motor te remmen) en zo te stoppen.
Koppeling druk je in als toerental weer terugvalt tot net iets boven vrijloop.

Met wat oefening en vooruitzien, kan je eventueel vermijden om te moeten stoppen ...
Als je er nog wat beter in wordt, kan je zelfs vermijden te moeten remmen als het niet te druk is op de weg.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examen: Terugschakelen

Bericht door de rijprof »

Maak een verschil tussen vertragen of remmen.
Vertragen doe je door het gaspedaal los te laten.
Als je geen brandstof meer geeft aan de motor zal het toerental zakken en vertraag je geleidelijk.
Soms is vertragen genoeg en soms moet je nog bijremmen als je toch wat meer wil afremmen dan enkel op de motor vertragen.
Laat gas los en rem bij met de voetrem.
Als het toerental laag wordt (rond 800 t/m), druk je het ontkoppelingspedaal in, maar ook niet eerder en je blijft ondertussen bijremmen met het rempedaal.
Vervolgens hangt het er vanaf hoeveel snelheid je nog hebt om al dan niet terug te schakelen.

> In geval je volledig tot stilstand zal komen, hoef je niet terug te schakelen (zelfs niet in 5de).
Gas los, remmen en ontkoppeling indrukken bij lage toerentallen (rond 800 t/m), meer niet.

> Heb je nog wat snelheid en zal je waarschijnlijk niet tot stilstand komen, schakel je bij lagere toerentallen terug naar een versnelling die op dat moment best bij je snelheid best past om nog meer te vertragen of om opnieuw vlot te kunnen versnellen.
Bv. Je rijdt nog 50 km/u, schakel dan naar 3de. Je rijdt slechts 30 km/u schakel dan naar 2de en haal vooral het koppelingspedaal opnieuw omhoog zodat je opnieuw op de motor vertraagt terwijl je nog steeds een beetje bijremt tot de gewenste snelheid
en ben je klaar om opnieuw vlot te versnellen.

Schakel enkel terug wanneer dit 'echt' noodzakelijk is (bv. om sterker te vertragen of als je daarna opnieuw vlot wilt versnellen).
Hoe minder je terugschakelt, hoe beter. Het scheelt je een pak in slijtage.
Uw vader heeft het waarschijnlijk anders geleerd (met veel terugschakelen (5>4 en 4>3 en 3>2), maar ondertussen is dat achterhaalt omdat het vaak overbodig is en de remmen veel krachtiger zijn dan auto's van pakweg 40 jaar geleden.
Ik vervang liever mijn remblokjes dan mijn koppeling (zeer dure herstelling).

Het is best OK en zelfs een PLUSPUNT voor het rijexamen wanneer je de technieken van het 'nieuwe rijden' beheerst.
Het 'nieuwe rijden', zoals men dat in NL benoemt, is een ietsjes ecologischer en geeft minder slijtage.

Meer info?
Download via www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc
Zie terugschakelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie