Risico Perceptie Test: After The Fact

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GroenOranjeBlauw

Risico Perceptie Test: After The Fact

Bericht door GroenOranjeBlauw »

OK. Ik ben geslaagd voor B maar was gezakt voor de RPT (wat minder marge voor error overlaat bij proef op de weg).

(Was 2de poging. Eerste poging was ik er wel door op RPT.)

Toch een paar vragen & frustraties.

1. Zou handig zijn mochten ze de correcte antwoorden tonen op het einde van de test.

Een van de filmpjes toonde een motorijder die reed een paar meter achter de auto langs de rechterkant van de weg. Duidelijk zichtbaar in de spiegel.

Na een tijdje reed die dichter tot verweg een meter achter de auto. Nog steeds aan de rechterkant van de weg. Die blijft daar een paar seconden hangen. En dan eindigt het filmpje.

Twee van vier antwoord mogelijkheden waren.
1. Er rijd een motorijder achter mij.
2. Een motorrijder gaat mij inhalen.

Wat moet je daar in hemelsnaam aanduiden? Weet ik veel of die motorijder mij gaat inhalen? En dan langs rechts? Mogelijks, ik ben alert, maar wie zal het zeggen.

Als punt 2 correct is moest je dan ook nog punt 1 aanduiden?

Aangezien er giscorrectie is is dit imo allemaal wel pover uitgedacht.

Verder was er ook nog een filmpje dat letterlijk 5 seconden duurde. Vroeg ik mij af of dat geen fout was? Niks gezien.

Ander filmpje leek wel 45 seconden te duren waar enorm veel gebeurde, fietser die spookrijd, etc, maar waar letterlijk niks van wat ik gezien had ter sprake kwam zoals die fietser. Wel een enorme geheugen test dat.

Dus ja... vond de eerste RPT veel "fairer" aangezien niet zon ambiguie vragen tijden min of meer hetzelfde.

Hoe dan ook ben er vanaf! Had wel graag willen weten wat de correcte sleutels waren.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Risico Perceptie Test: After The Fact

Bericht door Inazuma »

Die RPT is een draak die best ASAP uit het examen verdwijnt

RPT probeert op schermpje te simuleren wat een examinator IRL hoort te beoordelen.
Aan moment waarop iemand begint af te remmen of anders reageert, zie je perfect wat die wanneer gezien heeft

Probleem begint al bij dat scherm:
Je kijkt ànders naar een scherm dan in het echt

Je moet daar om te beginnen al op focussen
Wat ik in de auto dus net zoveel mogelijk vermijd: door te focussen op iets, sluit je namelijk (veel van) de rest uit.
Het maakt niet bijster veel uit of je nu focust op je smartphone, je snelheidsmeter, of een stukje van de verkeerssituatie ... je mist daardoor veel van de rest.
Plaats reactie