Rijbewijs B of BE

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Zelfstandige
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2022, 18:04

Rijbewijs B of BE

Bericht door Zelfstandige »

Beste forumleden,

Het volgende houd me al enkele dagen uit mijn slaap;

Stel:

Mijn wagen weegt in rijklare toestand 1840KG en mag een aanhangwagen trekken met een mtm van 1800kg.
Mijn rijbewijs B laat een combinatie toe tot een MTM van 3500kg.

Ik wil een machine vervoeren van 1000kg op een machinetranssporter.
De machinetranssporter heeft zelf een MTM van 2600kg.
Het eigen gewicht van de machinetranssporter is 660kg.
De machinetranssporter zou dus een belading van 1940kg mogen dragen.

Als ik zelf uittel: 1840kg eigen wagen + 1000kg machine + 660kg machinetranssporter = 3500kg.
Is dit toegelaten met een rijbewijs categorie B, of is dit vanwege het hoge MTM van de machinetranssporter niet toegestaan?

Ik vond online zelf al enige info maar de twijfel blijft maar hangen.

Dank bij voorbaat,
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B of BE

Bericht door Inazuma »

Rijbewijswetgeving gaat over de Maximale Toegestane Massa

NIET over wat de sleep feitelijk weegt


Wat uw wagen mag slepen, gaat over de feitelijke massa

NIET over de MTM van de aanhanger
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B of BE

Bericht door Inazuma »

Artikel 20 §2. De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B zonder de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 3 500 kg bedraagt.

De houder van een rijbewijs geldig voor de categorie B met de code 96 mag een samenstel besturen, bestaande uit een voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.


https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... ulfldlbx48

U kan dus nooit met rijbewijs B een sleep besturen bestaande uit deze voertuigen.

U bent evenmin wat met B + code 96
(een volstrekt zinloze rijbewijs-categorie die zelfde examen vereist als B+E)


Uw wagen weegt rijklaar al 1840 kg, dan gaat de MTM een eind voorbij 2000 kg zitten
U hangt daar een aanhangwagen achter met MTM van 2600 kg
Dan zit je aan > 4600kg MTM
En dus boven de 4250 kg die B + code 96 toelaat


U heeft dus B+E nodig voor deze combinatie
Zelfstandige
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2022, 18:04

Re: Rijbewijs B of BE

Bericht door Zelfstandige »

Dank voor je antwoord op mijn vraag Inazuma.

Ook ik vond rijbewijs B + Code 96 vreemd daar het examen identiek is als B+E.

Als ik het goed begrijp uit het voorggaande antwoord is het dus als volgt.

Mijn voertuig heeft een mtm van 2190kg.
Rijbewijs cat. B =3500kg. Minus mtm 2190kg van de auto = 1310kg. Dit is dus het mtm dat de aanhangwagen maximaal mag zijn om toch met een B rijbewijs te rijden.
Indien ik een aanhangwagen met een mtm van 1320kg zou nemen, dien ik een rijbewijs cat. B+E te bezitten.
Klopt dit?


Indien juist dan zal ik alvast maar een afspraak bij een rijschool gaan inplannen.

Nogmaals dank Inazuma, U heeft me zéér goed op weg geholpen met uw voorgaande antwoord!
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B of BE

Bericht door Inazuma »

Zelfstandige schreef: 13 dec 2022, 14:13 Mijn voertuig heeft een mtm van 2190kg.
Rijbewijs cat. B =3500kg. Minus mtm 2190kg van de auto = 1310kg. Dit is dus het mtm dat de aanhangwagen maximaal mag zijn om toch met een B rijbewijs te rijden.
Klopt
Indien ik een aanhangwagen met een mtm van 1320kg zou nemen, dien ik een rijbewijs cat. B+E te bezitten.
Klopt dit?
Dat klopt ook

Indien juist dan zal ik alvast maar een afspraak bij een rijschool gaan inplannen.
Beste optie als je zware dingen wil trekken met B

Als je de aanhangwagen zou afstemmen op die 1310 kg MTM die je nu mag trekken, zet je jezelf redelijk vast in keuze van aanhanger.
En moet je later de trekkende wagen vervangen, hang je weer vast aan de MTM daarvan om die aanhanger nog te mogen trekken ...

Dan levert dat weer slapeloze nachten op :wink:
Zelfstandige
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2022, 18:04

Re: Rijbewijs B of BE

Bericht door Zelfstandige »

Die slapeloze nachten zullen helaas nu en dan wel blijven voorkomen.
Ik zal wel al beter slapen met het advies dat je me gaf, waarvoor nogmaals dank. :wink:

Gelijk heb je wel dat ik me vast zou zetten met de beperkte keuze van machinetranssporters.
Diegene dat ik reeds vond die voldoen aan een m.t.m. van 1310kg zijn triest om aan te zien.

Ik zal dus de extra investering bij een rijschool moeten doen.
Jammer, want ik verdien op dit ogenblik amper zout op mijn patatten.
Net een vrij dure (door allerlei problemen, noodgedwongen) aankoop gedaan van 17.000€ en ik hoopte stiekem om de kost van een B+E opleiding wat vooruit te kunnen schuiven. Met de kmo portefeuille kost die me "slechts" 750 euro i.p.v. 1250€, maar blijft veel centen.
Mocht je nieuwsgierig zijn waar dit topic verband mee houd -> https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 17#p706317

Nu wil ik er wel bij gezegd hebben Inazuma, dat ik ongeveer al sinds 2011 mee kan genieten van jou kennis m.b.t. deze materie, o.a. op JF.
Ook uit de topics van anderen vond ik doorheen de jaren soms oplossingen toepasbaar voor mezelf, of leren we steeds bij.

Ik was zelfs even aan het nadenken om het aldaar te posten, maar wist dat je ook vaak refereerde naar dit forum.
Dit lijkt een gepaster forum te zijn om mijn vraag voor te leggen.

Bij deze alvast nogmaals bedankt voor je insteek, en mag ik in de toekomst nog veel van je kennis meegenieten.

Kind regards,
Plaats reactie