vraag 10418

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Rory

vraag 10418

Bericht door Rory »

Hoi,

Vraag 10418:

Er is te weinig olie in de automatische versnellingsbak. Dit vul je aan met:

A. Hydraulische olie
B. Transmissie olie
C. Remolie

Antwoord A wordt hier als correct gezien. Klopt dit? Naar mijn weten moet hier transmissieolie in.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 10418

Bericht door de rijprof »

Stellen examencentra deze vraag ook al op het theoretisch examen??? :shock: :roll: :? :?: :?: :?:
Heb je tegenwoordig een diploma autotechniek nodig om een theoretisch examen voor auto te kunnen behalen :?: :( :shock:
https://www.overwegolie.nl/transmissie-olie/atf-olie schreef:ATF olie smeert en koelt de draaiende delen in een automatische versnellingsbak.
ATF staat voor Automatic Transmission Fluid.
Antwoord B (transmissie) lijkt mij passender als leek, zoals 99,7 % van alle autobestuurders.

Waar gaan we naartoe :?:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 10418

Bericht door Inazuma »

Transmissie-olie is normaal de olie in manuele versnellingsbak en differentiëlen.

En die is anders dan de olie in klassieke automatische versnellingsbakken, ook al spreekt men daar van ATF ...
En dan heb je autofabrikanten die zorgen dat je ATF ook in hun differentiëlen kan gebruiken
(dan kan je dat alvast niet per ongeluk omwisselen ...)

ATF is eigenlijk een soort dunne hydraulische olie die met natte-platen koppeling moet kunnen werken.

Beetje zot dat men zoiets nog zou vragen, want met de huidige dubbele-koppeling automaten (die zowel droge als natte koppeling kunnen hebben) is er ook geen zekerheid meer dat je automaat ook klassieke ATF nodig heeft ...


Punt is dat je eigenlijk zowat elke (motor)olie wel kan gebruiken als hydraulisch olie :mrgreen:
Andersom is af te raden.
In sommige bedrijfstakken moet men dan weer plantaardige olie gebruiken als hydraulische olie (ifv gevolgen bij lekken ...)
Dus ja wat is "hydraulische olie" :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 10418

Bericht door de rijprof »

Bedankt voor de uitleg, maar ik ga dat toch niet zelf bijvullen.
Ik vertrouw op mijn garagist die alles nakijkt.
En, hoe kun je zien of de olie in de versnellingsbak moet worden bijgevuld of ververst?

Punt is dat examencentra dit vragen... :shock:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: vraag 10418

Bericht door Rafael »

Voor de volledigheid: deze vraag komt niet uit een examen rijbewijs B, maar rijbewijs C/D.
Rory
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2022, 16:37

Re: vraag 10418

Bericht door Rory »

Bedankt voor de reacties en mijn excuses voor de late reply.

Het gaat hier idd over rijbewijs C theorie.
Inazuma schreef: 07 dec 2022, 21:21 Transmissie-olie is normaal de olie in manuele versnellingsbak en differentiëlen.

En die is anders dan de olie in klassieke automatische versnellingsbakken, ook al spreekt men daar van ATF ...
En dan heb je autofabrikanten die zorgen dat je ATF ook in hun differentiëlen kan gebruiken
(dan kan je dat alvast niet per ongeluk omwisselen ...)

ATF is eigenlijk een soort dunne hydraulische olie die met natte-platen koppeling moet kunnen werken.

Beetje zot dat men zoiets nog zou vragen, want met de huidige dubbele-koppeling automaten (die zowel droge als natte koppeling kunnen hebben) is er ook geen zekerheid meer dat je automaat ook klassieke ATF nodig heeft ...
Dit geeft al wat meer duidelijkheid. Als er dan nog verschillende natte en droge koppelingen zijn, dan is het toch echt geen job meer voor de bestuurder in mijn ogen.

In ieder geval bedankt. Ik ga er dan van uit dat hydraulische olie effectief mogelijk en dus ook correct is.
Plaats reactie