Geen logisch juist antwoord

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
gilbertdylan

Geen logisch juist antwoord

Bericht door gilbertdylan »

Vraag 506, Als de verkeerslichten op dit kruispunt niet werken, dan geldt hier de voorrang van rechts. (Op foto zie je effectief een voorrangs bordje onder het verkeerslicht hangen) Het antwoord die ik gaf was (A:Juist). Volgens uw verbetering was het (B:Fout) met verklaring Onder het verkeerlicht staat een bord dat zegt dat je moet voorrang verlenen. Waar zit de logica dan in deze vraag :?: :?: :roll:
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door Rafael »

Dus volgens jou moet je hier enkel voorrang van rechts verlenen als de verkeerslichten niet werken? Wat met het verkeer links van je?
steven536

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door steven536 »

Rafael schreef: 10 nov 2022, 19:12 Dus volgens jou moet je hier enkel voorrang van rechts verlenen als de verkeerslichten niet werken? Wat met het verkeer links van je?
(Op foto zie je effectief een voorrangs bordje onder het verkeerslicht hangen) Lees duidelijk man
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door GRO »

@Steven
Het bord dat onder de lichten staat is NIET het bord dat de voorrang van rechts geldt.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door Rafael »

steven536 schreef: 10 nov 2022, 23:43 (Op foto zie je effectief een voorrangs bordje onder het verkeerslicht hangen) Lees duidelijk man
Misschien de theorie dan toch nog even doornemen man, je zit namelijk compleet fout, dat bordje heeft niks te maken met voorrang van rechts. Maar je toon maakt het duidelijk dat je verder geen hulp nodig hebt, dus ik zal mijn antwoord vereenvoudigen: de vraag en het gegeven antwoord zijn correct, jij zit fout.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door Inazuma »

gilbertdylan schreef: 10 nov 2022, 18:43 Vraag 506, Als de verkeerslichten op dit kruispunt niet werken, dan geldt hier de voorrang van rechts. (Op foto zie je effectief een voorrangs bordje onder het verkeerslicht hangen) Het antwoord die ik gaf was (A:Juist). Volgens uw verbetering was het (B:Fout) met verklaring Onder het verkeerlicht staat een bord dat zegt dat je moet voorrang verlenen. Waar zit de logica dan in deze vraag :?: :?: :roll:
De logica zit er in dat je nu weet dat je de voorrang bij defecte (of oranje knipperende) verkeerslichten blijkbaar niet kent ...
Dan val je immers terug op de voorrangsborden
Zoals er in de vraag eentje onder het verkeerslicht hangt: voorrang verlenen :!:

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.


Afbeelding en Afbeelding
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door de rijprof »

Ik heb toch mijn twijfels over de afmetingen van de omgekeerde driehoek.
Is de omgekeerde driehoek bedoeld voor fietsers of voor alle bestuurders?
Afbeelding
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door GRO »

@ Rijprof
Het bord staat onder het verkeerslicht.
Ik zie op de afbeelding geen fietspad.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 23 nov 2022, 11:48 Ik heb toch mijn twijfels over de afmetingen van de omgekeerde driehoek.
Is de omgekeerde driehoek bedoeld voor fietsers of voor alle bestuurders?
Afbeelding
De 40cm minimum, minus nog de afronding van de hoeken, geeft dat zo'n minuscule borden toch wettelijk in orde zijn
Je zit dan met iets van een 36cm effectieve breedte, da's 2 keer niks

En sinds bevreemdende vonnis Hof van Beroep Gent, dat stelt dat de "uitzonderlijke omstandigheden" om mini verkeersborden te mogen plaatsen nergens vastgesteld zijn, en dat men dus overal "uitzonderlijk" kleine verkeerstekens mag plaatsen °) ...


De (brom)fietsbordjes zijn trouwens nòg kleiner nl 30cm ... en ook nog minus de afgeronde hoeken.


°) logica zou inhouden dat aangezien die uitzonderlijke situaties niet bepaald zijn, de kleine bordjes nergens mogen.
Ero

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door Ero »

Vaag 2407: Er staat een rond bord de buitenste van de bord is rood en het binnenste blauw en 1 doorgetrokken rode lijn en onder het bord staat een pijl naar onder.


De vraag is: Mag je, voor je dit bord voorbij rijdt, op de berm parkeren? {mijn antwoord juist} omdat de pijl naar onder staat en de vraag zegt. Als ik er voorbij dit bord rij.


Maar ik was fout en de uitleg dat kwam is: De pijl naar beneden zegt dat het parkeerverbod op de rijbaan en op de berm geldt tot aan het bord.

In de uitleg staat tot aan de bord en in de vraag staat voor je dit bord voorbij rijdt. Is mijn antwoord dan niet juist. Nummer 2407
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door Rafael »

Ero schreef: 21 dec 2022, 19:14 In de uitleg staat tot aan de bord en in de vraag staat voor je dit bord voorbij rijdt. Is mijn antwoord dan niet juist. Nummer 2407
Men vraagt of je, voor je het bord voorbijrijdt, op de berm mag parkeren. Hiermee bedoelt men dat je dus nog steeds vóór het bord bent, je bent het bord nog niet voorbij. Aangezien het verbod geldt tot aan het bord, mag dat dus niet.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door Inazuma »

Is "voor het bord" dan niet iets simpeler :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door de rijprof »

@ GRO
vraag 2407 schreef:Mag je, voor je dit bord voorbij rijdt, op de berm parkeren?
In de vraag staat het woord 'voor' en 'voorbij'. Dat kan verwarrend zijn.
Keep it simple, suggestie:
Mag je voor je dit bord op de berm parkeren?
De uitleg kan misschien ook duidelijker.
LES 26 - Stilstaan en parkeren.
De pijl naar beneden zegt dat het parkeerverbod op de rijbaan en op de berm geldt tot aan het bord.
Dat kan verkeerd geïnterpreteerd worden.
Suggestie:
LES 26 - Stilstaan en parkeren.
De pijl naar beneden zegt dat het parkeerverbod op de rijbaan en op de berm geldt vóór het bord.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Geen logisch juist antwoord

Bericht door GRO »

VOOR het bord is dan weer voor velen een probleem.
VOOR is voor sommigen: voor je het bord hebt voorbijgereden.
VOOR is voor anderen de plaats eenmaal voorbij het bord en dus de plaats voorbij het bord.

Stel ik sta achter Jan in de rij.
Jan staat dus voor mij.
En ik sta voor hem, want ik bedekt het zicht van hem voor iemand die achter mij staat.
Plaats reactie