Lichten van het voertuig

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
merelvandoorsselaere
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2022, 19:49

Lichten van het voertuig

Bericht door merelvandoorsselaere »

Beste,
Ik doe morgen 4/11 mijn theorie-examen. Maar ik snap het verschil niet meer tussen alle verschillende soorten lichten die er zijn aan de auto. (mistlichten, grootlichten, dimlichten, standlichten,..)
Zou u dit nog eens kort kunnen verduidelijken?
alvast bedankt
Merel
Gast

Re: Lichten van het voertuig

Bericht door Gast »

Hallo Merel

Ik doe morgen ook mij theorie examen en zat gisteren met hetzelfde probleem.

De dimlichten zijn de lichten die meestal aanstaan als je in het donker met de auto rijdt.
De grootlichten zijn ook lichten die in het donker gebruikt worden, je kan er verder mee kijken dan met de dimlichten. Je mag de grootlichten echter niet gebruiken wanneer je andere weggebruikers hiermee kan hinderen, wanneer je een vaartuig of een spoorvoertuig nadert, wanneer je minstens 100 meter ver kan kijken door voldoende verlichting of wanneer 50 meter voor jouw een auto rijdt.
De mistlichten die zich aan de voorzijde van de auto bevinden hoeven niet verplicht aanwezig te zijn. De achtermistlichten moeten branden bij hevige regenval, maar ook wanneer je zichtbaarheid minder dan 100 meter bedraagt bij mist en sneeuwval.
De standlichten zijn de lichten die het minste licht geven.

Ik hoop dat het hiermee terug duidelijk is. Anders kan je op de site altijd extra uitleg vinden in 'les 11:De lichten en de claxon'.
Veel succes morgen!

mvg
Gast

Re: Lichten van het voertuig

Bericht door Gast »

Mooi uitgelegd.

Standlichten gebruik je enkel om te parkeren op donkere plaatsen waar geen straatverlichting is.
Plaats reactie