Spatbord verplicht ?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Rudy

Spatbord verplicht ?

Bericht door Rudy »

Beste Forumleden,

Ik worstel al langer met de vraag of het nu al dan niet verplicht is een achterspatbord te gebruiken voor een klasse B motorfiets. Ik ben er zeker van dat het voor een klasse A WEL verplicht is (voor geel plaatje), en voor de motorfiets (rijbewijs A): opspattende steentjes.

Ik ben van plan een Honda Wallaroo (klasse B) te kopen maar die heeft GEEN SPATBORD. Maar is het nu WEL OF NIET VERPLICHT een achterspatbord te hebben. En indien het verplicht is, zou het erg zijn indien ik er geen heb/gebruik van maak ?

Alvast bedankt

Rudy
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Re: Spatbord verplicht ?

Bericht door Scarface »

Rudy schreef:Beste Forumleden,

Ik worstel al langer met de vraag of het nu al dan niet verplicht is een achterspatbord te gebruiken voor een klasse B motorfiets. Ik ben er zeker van dat het voor een klasse A WEL verplicht is (voor geel plaatje), en voor de motorfiets (rijbewijs A): opspattende steentjes.

Ik ben van plan een Honda Wallaroo (klasse B) te kopen maar die heeft GEEN SPATBORD. Maar is het nu WEL OF NIET VERPLICHT een achterspatbord te hebben. En indien het verplicht is, zou het erg zijn indien ik er geen heb/gebruik van maak ?

Alvast bedankt

Rudy
Of het verplicht is, weet ik niet. Maar als dat zo is en je hebt er geen zal je er een boete voor krijgen als ze je betrappen. Maar of de kans dat ze je betrappen en of de agent je er wel degelijk een boete voor geeft groot is, daar zal ik mij niet over uitspreken.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als origineel er een spatbord is bij dat model, dan is het verplicht.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

@Scarface
Als je antwoordt op het vorige bericht heeft het niet veel zin om het volledige vorige bericht te quoten hé ;)
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

wobotje schreef:@Scarface
Als je antwoordt op het vorige bericht heeft het niet veel zin om het volledige vorige bericht te quoten hé ;)
Macht der gewoonte :p
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Spatbord verplicht ?

Bericht door sting »

Rudy schreef:Maar is het nu WEL OF NIET VERPLICHT een achterspatbord te hebben.
Koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
HOOFDSTUK III: Technische eisen
Artikel 25: Spatborden.
De voertuigen moeten van spatborden zijn voorzien.
Dus zowel bromfietsen klasse A en B als motorfietsen moten spatborden hebben.
Rudy

Re: Spatbord verplicht ?

Bericht door Rudy »

sting schreef:Dus zowel bromfietsen klasse A en B als motorfietsen moten spatborden hebben.
Dat is wat anders als wat Eugeen beweert... Maar het achterste deel van de wallaroo kan toch eigenlijk ook als een spatbord beschouwd worden. Dit gaat me er niet van weerhouden een 'achterspatbordloze' Wallaroo te kopen, of zou ik hier rekening mee moeten houden ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Spatbord verplicht ?

Bericht door Benny Stinkens »

Rudy schreef: Dit gaat me er niet van weerhouden een 'achterspatbordloze' Wallaroo te kopen, of zou ik hier rekening mee moeten houden ?
Als er in het technisch reglement staat dat je voertuig van spatborden moet voorzien zijn zou ik er inderdaad maar best rekening meehouden.

Zoals reeds gemeld is de kans dat je gepakt wordt misschien niet zo groot (alhoewel ik daarover twijfel) maar als je gepakt wordt levert het hoe dan ook minstens een boete op.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Spatbord verplicht ?

Bericht door sting »

Rudy schreef:Dat is wat anders als wat Eugeen beweert...
Niet helemaal, Eugeen heeft ook gelijk.
Eugeen doelt op het feit dat je je bromfiets niet mag aanpassen.
Dus als het origineel een spatbord heeft (en dat heeft een Wallaroo) dan is die niet meer conform en mag je er in principe niet mee rijden.
Afbeelding
Rudy schreef:Maar het achterste deel van de wallaroo kan toch eigenlijk ook als een spatbord beschouwd worden.
Je bedoelt de bagagedrager?
Ik vrees ervoor.
Rudy schreef: Dit gaat me er niet van weerhouden een 'achterspatbordloze' Wallaroo te kopen, of zou ik hier rekening mee moeten houden ?
Het hoeft je er niet van te weerhouden om de bromfiets te kopen, maar je zou die achteraf best in orde stellen, want het kan je bij een controle (rollen) nog wat extra euro's kosten.
Zeg tegen de koper dat zijn of haar bromfiets niet in orde is en dat je daarvoor kosten moet maken.
Misschien valt er nog wat van de prijs af te dingen :wink:
POZA

Re: Spatbord verplicht ?

Bericht door POZA »

Artikel 2. Toepassingssfeer
§ 1. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op alle twee of driewielige voertuigen en vierwielers behorend tot de categorieën
die zijn gedefinieerd in het eerste lid van artikel 1, paragraaf 1.
§ 2. 1. Sommige bijzondere categorieën van voertuigen zijn evenwel slechts aan bepaalde voorschriften van dit algemeen reglement
onderworpen.
Het zijn: de voertuigen die meer dan 25 jaar geleden in dienst werden gesteld en ingeschreven overeenkomstig artikel 12, § 3 of 15/2,
§ 3 van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen.
Plaats reactie