Vraag verlopen rijbewijs B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

6 uur is OK voor de basis maar om er enige vlotheid en automatisme in te krijgen heb je , denk ik toch meer uren nodig.
Begin alvast met 6 u en dan zie je wel verder hoe het gaat.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door MisterX334 »

Inderdaad, ik zal wel zien hopelijk valt het mee.
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door MisterX334 »

Heb inmiddels mijn theorie opnieuw gedaan. Volgens het examencentrum moet ik mijn voorlopig rijbewijs inwisselen voor een bijlage 4 . Na wat googelen blijkt die bijlage 4 gewoon een VR 18 maanden te zijn. Heeft het examencentrum zich vergist of moet dit zo gebeuren?
Laatst gewijzigd door MisterX334 op 11 aug 2014, 18:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

MisterX334 schreef:Heb inmiddels mijn theorie opnieuw gedaan. Volgens het examencentrum moet ik mijn voorlopig rijbewijs inwisselen voor een bijlage 4 . Na wat googelen blijkt die bijlage 4 gewoon een VR 18 maanden te zijn. Heeft het examencentrum zich vergist of moet dit zo gebeuren?
Je voorlopige rijbewijs is toch van februari 2014 vervallen ?

Dan kan je de daaropvolgende 3 jaar (dus tot ergens februari 2017) geen nieuw voorlopig rijbewijs B krijgen.
Je moet dus via de rijschool verder oefenen en examen afleggen.


Examencentrum heeft zich blijkbaar vergist ...

Bijlage 4 is het OUD model van voorlopig rijbewijs B, uitgereikt sinds september 2006, maar vóór 3 februari 2014 (toen de nieuwe wetgeving over de voorlopige rijbewijzen B ingevoerd werd).

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 6-bijlage4" target="_blank

Dit model voorlopig rijbewijs wordt niet meer uitgereikt.
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door MisterX334 »

Ok, duidelijk. Bedankt voor het antwoord.
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door MisterX334 »

Kom juist van de rijschool om me in te schrijven voor 6 uur praktijk. En zo te zien moet ik toch mijn verlopen voorlopig rijbewijs gaan inwisselen bij het gemeentehuis voor een 'bijlage 4'.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

MisterX334 schreef:Kom juist van de rijschool om me in te schrijven voor 6 uur praktijk. En zo te zien moet ik toch mijn verlopen voorlopig rijbewijs gaan inwisselen bij het gemeentehuis voor een 'bijlage 4'.
Post misschien eens een (gecensureerde :wink: ) foto daarvan , eens je dit formulier hebt ?

Om examen te gaan doen, moet je wel een attest van de gemeente hebben dat je voordien een voorlopig rijbewijs B had, en daarmee dus ook de 3 maanden "stageperiode" al achter de rug hebt.


Ik kan geen "bijlage 4" vinden in de wetgeving buiten het oud model voorlopig rijbewijs ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Om examen te gaan doen, moet je wel een attest van de gemeente hebben dat je voordien een voorlopig rijbewijs B had, en daarmee dus ook de 3 maanden "stageperiode" al achter de rug hebt.
Vermoedelijk is het dit document dat Inazuma bedoelt en dat men op het gemeentehuis 'bijlage 4' noemt. Deze benaming stamt uit vroegere periodes van vóór september 2006 toen destijds het voorlopig rijbewijs vervallen was !

Wat heb je nodig?
- attest gemeente dat je voordien een voorlopig rijbewijs B had, en daarmee dus ook de 3 maanden "stageperiode" al achter de rug hebt.
- attest geldige theorie (minder dan 3 jaar geslaagd)
- attest van onderricht van een erkende rijschool (minstens 6 uur)

Met al deze documenten kun je onder begeleiding van een erkende rijschool (rijschoolauto + instructeur) het praktijkexamen gaan afleggen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
MisterX334
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2014, 20:15

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door MisterX334 »

Het gaat inderdaad om een document dat aangeeft dat ik houder was van een voorlopig rijbewijs. Nu nog 6h rijschool en ik kan opnieuw proberen.
Opgoedgeluk

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Opgoedgeluk »

IK BEN GESLAAAAAGD!

JOEPIE!

En echt waar, mede dankzij de vriendelijkheid van de examinator. Voelde mij zo op m'n gemak! Ik ben super blij. Thanks allemaal voor de tips! :)
Tiebe

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Tiebe »

Ik moet binnen kort voor en 2 keer mijn praktisch rijexamen doen maar stel ik haal dit niet en ik moet 6 uur les volgen blijft mijn 20 uur rijbewijs nog geldig?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag verlopen rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

Tiebe schreef: 18 okt 2022, 00:34 Ik moet binnen kort voor en 2 keer mijn praktisch rijexamen doen maar stel ik haal dit niet en ik moet 6 uur les volgen blijft mijn 20 uur rijbewijs nog geldig?
Je voorlopig rijbewijs B blijft geldig tot de datum dat het vervalt - datum zie 4 b) op de voorkant
Plaats reactie