Vraag 504

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
linca
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2020, 21:36

Vraag 504

Bericht door linca »

Goeiemiddag,

Heb ik enkel voorrang op het volgend kruispunt als ik de dikke witte lijn volg naar links en als ik rechts wil afslaan op het volgende kruispunt moet ik dan voorrang verlenen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 504

Bericht door GRO »

Afbeelding
Je hebt voorrang op de bestuurders die van rechts komen aangereden en de baan willen oprijden.
Als jij op het eerste kruispunt naar rechts wil afslaan dan heeft dat niet onmiddellijk met voorrang te maken als vanuit die straat een andere auto komt aangereden die de baan (voorrangstraject) wil oprijden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 504

Bericht door Inazuma »

linca schreef: 30 mei 2020, 12:51 Heb ik enkel voorrang op het volgend kruispunt als ik de dikke witte lijn volg naar links en als ik rechts wil afslaan op het volgende kruispunt moet ik dan voorrang verlenen?
Je hebt enkel voorrang als je het voorrangstraject volgt

Verder moet je gewoon voorrang verlenen zoals altijd bij een richtingsverandering:

- aan bestuurders die het voorrangstraject verder volgen (eventueel op andere weggedeelten, bvb een fietspad)
- aan voetgangers die de ingereden weg oversteken
linca
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2020, 21:36

Re: Vraag 504

Bericht door linca »

Bedankt!
mustapha

Re: Vraag 504

Bericht door mustapha »

beste,
die foto hierboven met die tracé en de voorangsbord(op eerst volgende kruispunt).

Mijn vraag: deze combinatie van bord geldt toch enkel voorrang op het eerst volgende kruispunt?

Op die tracé zijn er 2 kruispunten die ik zou tegen komen als bestuurders die op die voorrangstraject rijdt.
dus heb ik enkel voorrang op die 1ste kruispunt, de volgende kruispunt die volgt op de tracé ,moet ik voorrang verlenen aan die bestuurders die van rechts komen??

Of maakt het niet uit iedereen die op een tracé rijdt heeft voorrang met of zonder voorrangsborden in combinatie?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 504

Bericht door Inazuma »

Op het bord op de foto zie je dat er 2 wegen toekomen op het voorrangstraject

Je hebt (op het voorrangstraject) voorrang op beide wegen die van rechts komen (terwijl jij afslaat naar links)


Alle wegen op, of die op het voorrangstraject uitkomen, moeten voorzien zijn van voorrangsborden met aanduiding van het voorrangstraject. Zowel voor wie voorrang heeft, als wie voorrang moet verlenen .
Plaats reactie