Rotonde Roeselare

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Y4S
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2022, 23:45

Rotonde Roeselare

Bericht door Y4S »

Dag,

Ik doe mijn praktijkexamen in Roeselare. Vaak gaan ze langs een grote rotonde en moet je de 3de uitgang nemen(R32 - Ieper/Staden). Ik vroeg me af bij het oprijden van de rotonde blijf je dan best in de linkerrijstrook om daarna vlak voor de uitgang naar de rechterijstrook te gaan, of gaje best in het begin naar de rechtserijstrook en blijf je daar in rijden tot de 3e uitgang? Iemand die me hierin kan zeggen hoe het correct moet?



begin van rotonde:
https://www.google.com/maps/@50.979262, ... 384!8i8192

Uitgang:
https://www.google.com/maps/@50.9800312 ... 384!8i8192
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rotonde Roeselare

Bericht door Inazuma »

Niemand kan je dat echt zeggen ...

Dit is een rotonde met talrijke illegale kenmerken
Het is dus mogelijk dat je correct rijdt maar de examinator het als "fout" aanziet ...
We zijn in VL dermate laag gevallen inzake wegeninrichting dat de overtredingen van de wegbeheerder, het nagenoeg onmogelijk maken om nog op een legale manier aan het verkeer deel te nemen.

Je kan dan rijden "zoals de wegbeheerder het voorziet"
Maar dan bega je inbreuken.

Je kan rijden zoals de wetgever het voorziet
Maar dat wringt uiteraard met wat de wegbeheerder "verwacht"

En dan is er nog de vraag wat de examinator verwacht ...


Als je met de rijschool examen doet: vraag je instructeur wat ze daar verwachten ...


Als je zelf gaat moet je een keuze maken hoe je daar eventueel gaat rijden: volgens verkeersreglementering, of volgens wat de wegbeheerder wil dat je doet ...


Waar gaat het hier mis ...

Ondermeer illegale voorsorteringspijlen vooraf in de linker toeleidende rijstrook op je link.

Oprijden rotonde (én verlaten) is altijd een richtingsverandering naar rechts
Pijl rechtdoor is dus onzin voor een rotonde
Eigenlijk moet je hier de rechter (busrijstrook !) volgen, maar slechts vanaf vlak voor de rotonde (paar autolengtes hooguit !)

In principe mag je niet direct de linker rijstrook van een rotonde oprijden
(tenzij druk verkeer op deze rotonde verkeer in meerdere rijstroken toelaat)
Maar als je dat niet doet, zit je gelijk op een afslagstrook, en moet je voorrang verlenen om op rotonde te blijven ...


De situatie met fietsers op de afslagen is ook NIET in orde
De illegale oversteekplaats op de "uitrit" vlak na de plaats waar je rotonde oprijdt in je link, hoort duidelijk ook onder de 'rotonde-regeling" te vallen, waarbij de fietser gewoon verder gaat op de rotonde - zélfs al staan daar op zich nietszeggende haaientanden (maar op streetview zonder voorrangsbord B1 voor de fietser...)

Waar je de rotonde wil verlaten volgens je link ligt het fietspad dan weer apart (en is de fietser de rotonde niet opgereden onder de rotonde regeling: die heeft geen B1 of B5 gezien bij oprijden !)
OOK HIER weer geen B1 waar fietser de "uitrit" moet oversteken, ook geen legale oversteekplaats of fietspad ...


Mogelijk zijn de voorrangsborden B1 voor fietsers intussen bijgeplaatst in dat geval is de voorrang op de "uitritten" geregeld
Of dat zal nageleefd worden, is wat anders


Dit is zelfs een rotonde waar je nooit meer af mag als je wat verder rijdt ...

https://goo.gl/maps/cPSjwy1JJSRFoZZ97

Verboden rijrichting ... :mrgreen:



Hier zie je dan weer een voorsorteringspijl rechtsaf in de rechter rijstrook
https://goo.gl/maps/gyEH339eBjNvaDGM6

Dat is eigenlijk wegmarkeringen aanbrengen om je te laten doen wat je eigenlijk eender hoe al moet:
Rotonde verlaten vanuit de buitenste rijstrook


Tenzij er voorsorteringspijlen staan op de rotonde, raad ik altijd aan om gewoon in de rechter rijstrook te blijven rijden, en uiteraard pas iets voor je gekozen uitrit te beginnen pinken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rotonde Roeselare

Bericht door de rijprof »

Voor zover ik het op Google Street View kan zien, zie ik dat er voor de afrit Lichtervelde pijlen naar rechts staan in de rechterrijstrook.
Indien je naar de 3de uitgang wilt (R32 - Ieper/Staden) is het niet de bedoeling dat je rechts blijft rijden want dan MOET je naar Lichtervelde.
Pijlen verplichten dat.
wegcode schreef:77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Je mag de rotonde via de rechtse rijstrook oprijden, maar je mag ook de linkse rijstrook nemen.
wegcode schreef:Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Stel dat je rechts vertrekt, zie je verderop dat in een rijstrook komt die je omwille van voorsorteerpijlen verplicht naar rechts doen afslaan (>Lichtervelde), dus als je verder op de rotonde wilt blijven, moet je naar de linkse rijstrook, mits voorrang verlenen als je van rijstrook verandert.
Wie van rijstrook verandert, moet ook voorrang verlenen want dat is een manoeuver.
wegcode schreef:12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen
Als je de rotonde wilt oprijden en het is rustig waarbij je geen voorrang moet verlenen kun je best direct de linkse rijstrook oprijden.
Indien het druk is maar er komt een kans op de rechterrijstrook, kun je beginnen met de rechterrijstrook op te rijden, waarna je mits voorrang te verlenen naar de linkse rijstrook kan.
Net voorbij de het kruispunt Lichtervelde moet je opnieuw naar de rechterrijstrook om de richting R32 - Ieper/Staden.
Een rotonde verlaten doe je via de rechterrijstrook of zo dicht mogelijk naar rechts rijden.

Zet niet te vroeg de rechterpinker aan zodat andere bestuurders niet denken dat je gaat afslaan naar Lichtervelde, maar wel net voorbij die uitrit Lichtervelde zodat een achterliggende bestuurder ziet dat je naar rechts gaat opschuiven om de uitrit R32 te nemen en dit terwijl je goed in de spiegels kijkt en al licht opschuift. Timing pinkers en spiegels zijn hier heel belangrijk.

Ik denk dat het de bedoeling is, op deze rotonde, waarbij men het verkeer dat wat verder op de rotonde blijft naar links drijft, omwille van de rechterpijl naar Lichtervelde, om het verkeer wat vlotter te maken t.o.v. wie van de R32 komt of zelfs vanuit Lichtervelde.

Op rotondes is het aangeraden om links te rijden als je de 2de, 3de of 4de uitrit gaat nemen, maar het is geen verplichting, tenminste als er geen voorsorteerpijlen zijn. Bij het verlaten van de rotonde moet je wel tijdig naar rechts uitwijken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rotonde Roeselare

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 17 sep 2022, 12:23 Je mag de rotonde via de rechtse rijstrook oprijden, maar je mag ook de linkse rijstrook nemen.
wegcode schreef:Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Je legt die bepaling volledig foutief uit ...

je mag enkel de linker rijstrook oprijden indien verkeer op de rotonde voldoet aan Art 9.4 of 9.5
In andere gevallen:
Richtingsverandering naar rechts zo kort mogelijk uitvoeren, dus rechterrijstrook vd rotonde oprijden.


De rijbaan op een rotonde is bovendien voorbehouden voor (auto)bestuurders
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rotonde Roeselare

Bericht door de rijprof »

@ Inazuma, niet akkoord.
wegcode schreef:
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Heeft niets met 9.4 of 9.5 te maken en geldt altijd, net zoals op pleinen.

Bij het oprijden van een rotonde vertrek je automatisch op de rechterrijstrook waarna je overgaat naar de linkerrijstrook, geen probleem (tenzij jouw auto hoog kan springen rechtstreeks naar de linkerrijstrook).
Misschien is het duidelijker als ik het iets anders formuleer:
Je mag de rotonde 'oprijden' naar de rechtse rijstrook, maar je mag ook de linkse rijstrook nemen.


Hetgeen niet toegelaten is dat je vóór de rotonde vanuit de linkse rijstrook de rotonde oprijdt, behalve 9.4 en 9.5, maar daar gaat het hier in deze vraag niet over want er zijn daar geen 2 rijstroken als je de rotonde nadert.

Bij het verlaten (richtingsverandering) van een rotonde of een plein moet je wel naar rechts, zoals ik schreef.

Ik hoop dat het voor de vraagsteller een beetje duidelijk is.
Inazuma schreef:De rijbaan op een rotonde is bovendien voorbehouden voor (auto)bestuurders
Gaat het over deze rotonde of in het algemeen?...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Syllvie

Re: Rotonde Roeselare

Bericht door Syllvie »

Als je wat terug kijkt zie je duidelijk op de wegmarkering linker kant voor bus - e403. En rechterrijbaan staat soort rondpunt met pijl rechtdoor en rechts. Dus volgens mij is de linkerbaan bedoeld als je de eerste moet afslaan e403. En bussen.
Ik zou rechts rijden en proberen na 2de afslag opschuiven naar links. Moet ook bijna examen rijden in Roeselare
Syllvie

Re: Rotonde Roeselare

Bericht door Syllvie »

Syllvie schreef: 12 dec 2022, 15:20 Als je wat terug kijkt zie je duidelijk op de wegmarkering linker kant voor bus - e403. En rechterrijbaan staat soort rondpunt met pijl rechtdoor en rechts. Dus volgens mij is de linkerbaan bedoeld als je de eerste moet afslaan e403. En bussen.
Ik zou rechts rijden en proberen na 2de afslag opschuiven naar links. Moet ook bijna examen rijden in Roeselare
Als het rustig is zou ik na de afslag e403 opschuiven naar rechts. Dit is te zien hoe druk.
Plaats reactie