Inhalen op kruispunten: vraag 214

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Lukas Van Parys

Inhalen op kruispunten: vraag 214

Bericht door Lukas Van Parys »

Hallo,
Ik ben momenteel aan het studeren voor mijn theoretisch rijexamen B en tijdens het oefenen kwam ik deze vraag tegen (214).

De vraag is of de bruine auto de blauwe links mag inhalen op een kruispunt. De foto toont duidelijk dat het gaat om een gewone weg met twee rijstroken. Een in elke rijrichting.
Volgens de website mag je de auto op het kruispunt langs links inhalen, maar dit is toch gevaarlijk? Er kunnen auto's uit de tegenovergestelde richting komen en de blauwe auto kan ook links afslaan. Beide mogelijkheden leiden al tot een mogelijks zwaar verkeersongeval.

Zou iemand me kunnen uitleggen waarom dit zelfs mag en wat de logica erachter is?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten
Lukas Van Parys
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Inhalen op kruispunten: vraag 214

Bericht door Benny Stinkens »

Hoi Lukas,

Bij deze vraag gaat het over een kruispunt waarop er verkeerslichten staan.
Inhalen is dus toegelaten.

Uiteraard moet je zoals bij elk inhalen eerst kijken of er geen tegenligger aankomt.

Wat de blauwe auto betreft kan het inderdaad zo zijn dat deze links wilt afslaan.
Maar voor dat deze mag links afslaan moet hij eerst gekeken hebben of er niemand begonnen is met inhalen.
Is er iemand begonnen met in te halen dan moet hij daar voorrang aan verlenen en mag hij dus nog niet links afslaan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Lukas Van Parys

Re: Inhalen op kruispunten: vraag 214

Bericht door Lukas Van Parys »

Ok, bedankt!!! :D
Plaats reactie