koppeling gebruiken in bocht?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

koppeling gebruiken in bocht?

Bericht door Gast »

Hoi,

Heb al meermaals gelezen en gehoord dat je, best nooit je koppelingspedaal
indrukt tijdens het nemen van een bocht (auto word onstabiel enz.)
Klopt?

Maar neem nu je rijd in een zone 30, of waar dan ook, maar je rijdt allesinds langzaam (20, 30 km/u) en je wilt een straat inrijden nemen, dan moet je toch je koppeling indrukken tijdens die bocht? (kan denk ik niet anders, zonder stil te vallen)

en mag je het koppelingspedaal dan al indrukken voor je dat straatje inrijd,
of pas als je voelt, dat de wagen 'het moeilijk krijgt' voor te blijven draaien?

met dank!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: koppeling gebruiken in bocht?

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Heb al meermaals gelezen en gehoord dat je, best nooit je koppelingspedaal
indrukt tijdens het nemen van een bocht (auto word onstabiel enz.)
Klopt?
Klopt.
Velen voelen het niet eens in een moderne auto, maar het destabiliserende effect bij ontkoppelen in de bocht is er nog altijd.

Maar neem nu je rijd in een zone 30, of waar dan ook, maar je rijdt allesinds langzaam (20, 30 km/u) en je wilt een straat inrijden nemen, dan moet je toch je koppeling indrukken tijdens die bocht?
Afremmen en naar een gepaste versnelling schakelen, doe je voor de bocht .

Als je goed wordt in de timing, zit je in de juiste versnelling, met de koppeling weer volledig losgelaten (gekoppeld dus), net voor/op het moment dat je wil indraaien.


Als je net voor het afslaan hebt moeten stoppen (voetgangers, fietsers , voorranghebben verkeer doorlaten ofzo) dan vertrek je uiteraard gewoon in 1ste, en als je een (grote) voorrangsweg opdraait kan het ook zijn dat je best naar 2de schakelt nog tijdens het afslaan om wat snelheid te maken.

of pas als je voelt, dat de wagen 'het moeilijk krijgt' voor te blijven draaien?
Als de motor het voelbaar lastig krijgt om nog rond te draaien, dan zit je al veel te laag in de toeren, en had je eerder moeten ontkoppelen, terugschakelen, en terug koppelen in de lagere versnelling
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als je trager rijdt dan ongeveer 18 Km/u in 2de versnelling mag je ontkoppelen (met lichte rem erbij indien nodig) omdat de motor in zijn laagste toerentallen komt.
Aan deze lage snelheid is de auto stabiel genoeg.
Rij je nog een snelheid van iets meer dan 10 Km/u, dan kun je voorbij het bochtje, gewoon in 2de versnelling versnellen door opnieuw te koppelen (pedaal rustig omhooghalen).
Rij je slechts een stapvoetssnelheid (minder dan 10 Km/u) dan schakel je best naar 1ste versnelling.

Ontkoppelen in bochten aan hogere snelheden is sterk af te raden omwille van een slechte stabiliteit.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Bericht door Gast »

Ok!

bedankt beide voor de deskundige uitleg en verduideling.

bedankt. :wink:
UMA

Re: koppeling gebruiken in bocht?

Bericht door UMA »

:D Hoy,

Ik heb een vraagje:

In een bocht in de autosnelweg weg waar je bijvoorbeeld 100km/u rijd wat moet je eerst doen?
Gas los laten, remmen, koppeling duwen en schakelen?

Mag je in een bocht inrijden met geduwde koppeling?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: koppeling gebruiken in bocht?

Bericht door Inazuma »

UMA schreef: 05 aug 2022, 19:23 In een bocht in de autosnelweg weg waar je bijvoorbeeld 100km/u rijd wat moet je eerst doen?
Gas los laten, remmen, koppeling duwen en schakelen?
Waarom wil je één van die dingen doen ???

Mag je in een bocht inrijden met geduwde koppeling?
Dat wordt gezien als slechte rijtechniek
Best niet doen dus.


Met oudere auto's en vooral met motorfiets ga je voelen dat je dat beter niet doet aan de verminderde stabiliteit

Met moderne auto ga je het nauwelijks of niet voelen, maar effect is er wel. Valt gewoon minder op
Plaats reactie