faren - remtechniek

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
julia123

faren - remtechniek

Bericht door julia123 »

beste,

zijn faren hetzelfde als grootlichten?

Ik weet dat het best is om bij het remmen (bv. voor een roodlicht) best terugschakelt om te remmen op de motor, maar is dit een must voor het praktijkexamen? indien je dit niet doet, is dit een fout?

dankjewel voor jullie hulp.

Julia
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: faren - remtechniek

Bericht door Rafael »

Pharen/faren is inderdaad een woord dat men ook wel eens gebruikt voor grootlicht.

Een verkeerde remtechniek kan een probleem vormen; te vroeg ontkoppelen bvb. Hoe rem jij?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: faren - remtechniek

Bericht door Inazuma »

julia123 schreef: 02 aug 2022, 19:19 Ik weet dat het best is om bij het remmen (bv. voor een roodlicht) best terugschakelt om te remmen op de motor, maar is dit een must voor het praktijkexamen? indien je dit niet doet, is dit een fout?
Tegenwoordig verwacht men niet meer dat je aktief gaat terugschakelen enkel om harder op de motor te remmen.

Gas lossen , zodat je op motor afremt

Als motortoerental teruggelopen is naar iets boven vrijloop (en voor auto begint te schokken omdat je te traag in een versnelling rijdt) kan je terugschakelen naar een lagere versnelling als er nog redelijk wat stopafstand over is en zo verder op motor remmen.

Als er geen ruimte meer is om nog verder op motor te remmen, ga je met de voet bijremmen, koppeling indrukken iets boven vrijloop (voor schokken) en stoppen.


Maar als je in bergen gaat rijden, is aktief kunnen terugschakelen bij hogere toerentallen absoluut een voordeel ...
julia1234

Re: faren - remtechniek

Bericht door julia1234 »

Dankjewel voor jullie reacties!

Voor de lichten: ik dacht idd ook dat grootlichten hetzelde waren als faren. Maar op mijn broer zijn examen vroegen ze grootlichten, en hij had toen zijn faren aangezet. De examinator zei toen dat dit verkeerd was, het waren namelijk niet de lichten waarmee hij ‘s avonds rijdt als het donker is, maar hiermee bedoelt hij toch de dimlichten? Thuis zijn we wat in de war.

Ik rem meestal op de voetrem, maar probeer ook terug te schakelen zodat ik op de motor rem als er nog genoeg volgafstand is. Als ik rem op de voetrem, dan rem ik totdat de auto bijna stilvalt en dan duw ik mijn koppeling in. Goed zo?
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: faren - remtechniek

Bericht door Rafael »

De lichten waarmee je o.a. bij donker rijdt zijn inderdaad de dimlichten, op deze pagina vind je alle lichten nog eens terug.

Zolang je met "totdat de auto bijna stilvalt" niet bedoelt tot de auto begint te schokken, lijkt je remtechniek OK, zie ook de uitleg van Inazuma.
Plaats reactie