Enkele autosnelweg vraagjes na 1.5j rijden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Enkele autosnelweg vraagjes na 1.5j rijden

Bericht door nihaal »

Hallo!

Na 1.5j met veel plezier en veel rijden, heb ik toch nog enkele vragen.

Een maand geleden ben ik verschillende keren tussen Bergen en Doornik op de autosnelweg gereden. Er was (of is nog steeds) een lang stuk van 12km, misschien iets meer, waar wegenwerken zijn. De afstand is vertraagd tot 70 km/u. Dan ga ik meteen naar de trage strook (er zijn er 2), want uit ervaring weet ik dat de mensen zich daar niet aan houden. En ik wil me graag aan de voorgeschreven snelheid houden.

De 70km/u, dat gaat, maar velen halen me in en de vrachtwagens plakken dicht tegen me. Ik voel me niet veilig.
Vervolgens zijn er stukken voor en na de verkorte op- en af-ritten waar de snelheid slechts tot 50 km/u gaat. Dit is echt onmogelijk om zo te vertragen in dat verkeer. Ik kan niet eens tot 60 km/u gaan, want de vrachtwagens komen echt te dicht en het is niet veilig. Het andere verkeer zoeft me voorbij.
Het is duidelijk niet veilig om de voorgeschreven snelheid aan te houden. Wat doe ik best?

Tweede vraag: Gisteren reed ik op de E40 met 3 rijvakken. Ik reed op het eerste rijvak, en vertraagde achter een trage vrachtwagen, begon ruim op voorhand mijn knipperlicht naar links te gebruiken en ik wachtte tot de 2e rijstrook vrij was. Er was niet zo veel verkeer, 2 auto's kwamen langs en het vak was leeg.
Net op het moment dat ik naar het tweede vak ging invoegen kwam schijnbaar uit het niets iemand uit het derde vak - had ik niet gezien, te snel kwam die inens aan) naar het tweede vak. Bijna kwam het tot een botsing. Gelukkig kon ik terug uitwijken naar het eerste vak. Wie zou in fout zijn bij een botsing?

Het lijkt mij dat die auto eigenlijk niet zomaar uit het niets van het derde vak kon opdoemen als er zoveel plaats was op het tweede vak (dat was er). Dat die auto eigenlijk meer rechts moest rijden, en misschien zelfs te snel reed. Maar hoe wordt dit dan bepaald als er daadwerkelijk iets zou gebeuren?

En verder, ook op de autosnelweg zijn er 2 dingen die ik moeilijk vind: Als ik de gepaste afstand probeer te houden, voegen er steeds autos voor mij in, veel te dicht, waardoor ik dien te remmen om weer afstand te houden. Ik vind de afstand belangrijk..
Nog over afstand: wat kan ik doen tegen mensen die achter mij niet voldoende afstand houden? Ik voel me niet veilig maar kan er niets aan doen. Ik las dat ze nu in Duitsland actief met drones gaan controleren op afstand houden, dit lijkt me een goed idee, gezien mijn ervaring met mensen die te dicht op mij rijden en het onveiligheidsgevoel dat daaruit voortkomt.

Merci
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Enkele autosnelweg vraagjes na 1.5j rijden

Bericht door Inazuma »

nihaal schreef: 15 jul 2022, 07:18 Het is duidelijk niet veilig om de voorgeschreven snelheid aan te houden. Wat doe ik best?
Dat krijg je bij onaangepaste snelheidsbeperkingen, tegenwoordig ook standaard bij wegenwerken in Wallonië.

Heb dat stuk (en andere in Wallonië @ 70 )meermaals gedaan, er was daar geen reden om er 70 laat staan 50 van te maken als je 2 rijstroken hebt

. Wie zou in fout zijn bij een botsing?
Wanneer 2 bestuurders gelijktijdig een manoeuvre doen, veranderen van rijstrook, geldt de voorrang van rechts.
Probleem is dat bewijzen - zeer lastig
Was jij of de ander nog aan manoeuvre bezig of reeds in die rijstrook ...
Het lijkt mij dat die auto eigenlijk niet zomaar uit het niets van het derde vak kon opdoemen
Beter / meer gebruik maken van je spiegels ...
Op snelweg -uiteindelijk een overzichtelijke verkeerssituatie- zou je eigenlijk niet verrast mogen worden door achterliggers

En verder, ook op de autosnelweg zijn er 2 dingen die ik moeilijk vind: Als ik de gepaste afstand probeer te houden, voegen er steeds autos voor mij in, veel te dicht, waardoor ik dien te remmen om weer afstand te houden. Ik vind de afstand belangrijk..
Klassiek ...
Afstand is idd belangrijk, maar ga er niet voor remmen.
Beetje gas minderen volstaat ook.

In tegenstelling tot oa Duitsland gebeuren er in België eigenlijk zo goed als geen controles op tussenafstand
Een beetje met vrachtwagens, omdat er tussen hen een vereiste minimumafstand is, maar nauwelijks wat inzake personenwagens en al helemaal niet gerelateerd tot snelheid.


Hou er ook rekening mee dat je snelheidsmeter 3, 4, 5 km/h meer aangeeft dan je eigenlijk rijdt , en zelfs meer boven 100.
Snelheidsmeter en begrenzer in vrachtwagens is wat nauwkeuriger, dus voor hen rij je nog trager
Ga dus geen 90 op je snelheidsmeter rijden voor een vrachtwagen ...


In België kan je toegelaten snelheid + 5 rijden op je teller zonder problemen.

In oa NL, F moet je daarmee wat uitkijken, want je zit dan net op de grens vanwaar ze flitsen.

Nog over afstand: wat kan ik doen tegen mensen die achter mij niet voldoende afstand houden?
Je kan een aantal dingen doen.
Geen enkele daarvan is zonder risiko.

Negeren.

Versnellen.

Vertragen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Enkele autosnelweg vraagjes na 1.5j rijden

Bericht door de rijprof »

Nog over afstand: wat kan ik doen tegen mensen die achter mij niet voldoende afstand houden?
De afstand die de achterligger te weinig houdt, neem jij voor jou extra.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Re: Enkele autosnelweg vraagjes na 1.5j rijden

Bericht door nihaal »

.
Laatst gewijzigd door nihaal op 17 jul 2022, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
nihaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 dec 2020, 20:27

Re: Enkele autosnelweg vraagjes na 1.5j rijden

Bericht door nihaal »

Inazuma schreef: 15 jul 2022, 19:01
. Wie zou in fout zijn bij een botsing?
Wanneer 2 bestuurders gelijktijdig een manoeuvre doen, veranderen van rijstrook, geldt de voorrang van rechts.
Probleem is dat bewijzen - zeer lastig
Was jij of de ander nog aan manoeuvre bezig of reeds in die rijstrook ...

De wagen kwam heel snel (te snel? weet ik niet) en zonder knipperlicht te gebruiken terwijl ik al bezig was met manoever, al voor de auto's van de tweede strook mij hadden ingehaald het knipperlicht aanhad.
Inazuma schreef: 15 jul 2022, 19:01
Het lijkt mij dat die auto eigenlijk niet zomaar uit het niets van het derde vak kon opdoemen
Beter / meer gebruik maken van je spiegels ...
Op snelweg -uiteindelijk een overzichtelijke verkeerssituatie- zou je eigenlijk niet verrast mogen worden door achterliggers


Je hebt gelijk, en toch was ik verrast, was vooral aan het kijken naar de auto's van de tweede strook, wanneer die voorbij waren, om in te voegen. En voor me ook natuurlijk ;) Dat er een veel snellere wagen van de derde strook zou opdoemen, kwam onverwacht.
Nog een paar extra ogen nodig 8)

Dankjewel voor de reacties!
Plaats reactie