Extra leerstof VAB?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Steven.vdv

Extra leerstof VAB?

Bericht door Steven.vdv »

Ik heb per toeval ontdekt dat ook de VAB zelf proefexamens theorie aanbiedt. Ik heb er enkele gemaakt en blijf vragen tegen komen die volgens mij niet in de theorie op deze website staan.
Is deze site niet meer up to date of is de VAB aan het freewheelen? Ik ben telkens geslaagd, maar al 4 keer op rij met totaal nieuwe informatie voor mij.

Enkele voorbeelden: (die ik dus allen fout had)
Ik wil gerust geloven dat ik hier en daar ergens het over gelezen, maar de onbekende feiten blijven maar komen.

1) Moet je op dit plein uiterst rechts blijven rijden? Met de foto van een groot stadsplein met parkeerplaatsen aan zijkant. Het antwoord is neen met als uitleg "Op een plein en op een rotonde ben je niet verplicht om zo veel mogelijk rechts te rijden."

2)Wat doe je als je een kruispunt nadert?
Ik kijk naar achter, naar links en dan naar rechts. (juist)
Ik kijk naar rechts, want rechts heeft voorrang.
Ik kijk naar links en naar rechts.

Uitleg
Als je een kruispunt nadert, pas je de ALR-kijktechniek toe. Je kijkt eerst in de achteruitkijkspiegel naar de achterliggers, dan naar links en vervolgens naar rechts.

3)Je blijft voorbij dit verkeersbord aan een snelheid van 70 km/u rijden. Welke boete moet je betalen?
150 euro
53 euro
163 euro (juist)
Uitleg
In een bebouwde kom mag je niet sneller dan 50 km/u. Je rijdt hier dus 20 km/u te veel. De boete is altijd 53 euro, vermeerderd met 11 euro voor elke kilometer boven de 10 km/u die je te snel rijdt. Je moet dus in dit geval 163 euro betalen.

4)Een auto die niet meer op eigen kracht kan rijden, mag je wegslepen met een hulpkoppeling. Je mag dan wel niet sneller dan 25 km per uur rijden. Op auto(snel)wegen is dit verboden!

5) een vraag over tot welke leeftijd een kind met driewieler op het trottoir mag fietsen. Blijkbaar is dit minder dan 10 jaar.

6)Je remt en je auto wijkt uit naar links of naar rechts. Waaraan is dit te wijten?
De slechte kwaliteit van je banden
De reminrichting (juist)
De stuurinrichting
Uitleg
Als je auto naar links of rechts uitwijkt, scheelt er iets aan je reminrichting. Ga zo snel mogelijk naar een garagist om de reminrichting na te kijken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Extra leerstof VAB?

Bericht door de rijprof »

De antwoorden van VAB lijken mij OK. Niet anders dan op www.gratisrijbewijsonline.be
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Steven.vdv

Re: Extra leerstof VAB?

Bericht door Steven.vdv »

Je antwoordt volledig naast de kwestie. Mijn punt is dat deze theorie niet op jullie website staat en dus niet volledig lijkt.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Extra leerstof VAB?

Bericht door Rafael »

Ik heb ze niet allemaal opgezocht, maar vraag 4 staat in ieder geval in deze les en vraag 5 staat in deze les.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Extra leerstof VAB?

Bericht door GRO »

Als je via www.gratisrijbewijsonline.be leert, ken je de leerstof die je moet kennen grondig.
Klik bovenaan de site even op reacties.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Extra leerstof VAB?

Bericht door Inazuma »

Steven.vdv schreef: 11 jul 2022, 22:10 1) Moet je op dit plein uiterst rechts blijven rijden? Met de foto van een groot stadsplein met parkeerplaatsen aan zijkant. Het antwoord is neen met als uitleg "Op een plein en op een rotonde ben je niet verplicht om zo veel mogelijk rechts te rijden."
Dat klopt
2)Wat doe je als je een kruispunt nadert?
Ik kijk naar achter, naar links en dan naar rechts. (juist)
Dat is al meer voor praktijk

Je kijkt naar alle kanten waar andere weggebruikers kunnen opduiken ...
Op T-kruispunt waar links geen zijweg is naar links kijken, is tijdverspilling ... :mrgreen:

Als je een kruispunt nadert, pas je de ALR-kijktechniek toe. Je kijkt eerst in de achteruitkijkspiegel naar de achterliggers, dan naar links en vervolgens naar rechts.
Als je pas in achteruitkijkspiegel kijkt wanneer je kruispunt nadert, is dat veel te weinig.
Je moet daar geregeld in kijken - in principe moet je voortdurend weten wat er achter je aan het gebeuren is

Als je moet vertragen, om af te slaan aan dat kruispunt bvb, ga je wel nog eens extra kijken.

Als je voorrang gaat moeten verlenen ... dan je achterligger ook en gaat die ook wel verwachten dat je vertraagt.

3)Je blijft voorbij dit verkeersbord aan een snelheid van 70 km/u rijden. Welke boete moet je betalen?
Boetebedragen moet je niet kennen

Bovendien is hun berekening fout - houdt geen rekening met de 6 km/u technische correctie, noch met de bijkomende administratieve kosten (op onderstaande link komen de kosten er ook niet bij, is bijna 9 € bij onmiddellijke inning)

https://www.wegcode.be/nl/perma/ci7ctaz ... calculator
4)Een auto die niet meer op eigen kracht kan rijden, mag je wegslepen met een hulpkoppeling. Je mag dan wel niet sneller dan 25 km per uur rijden. Op auto(snel)wegen is dit verboden!
Dat ga je op GRO toch ook tegengekomen kunnen zijn ...

5) een vraag over tot welke leeftijd een kind met driewieler op het trottoir mag fietsen. Blijkbaar is dit minder dan 10 jaar.
Dat mag met alles wat onder "fietsen" valt, inclusief wat er mee gelijkgesteld is, bvb een niet-elektrische step
6)Je remt en je auto wijkt uit naar links of naar rechts. Waaraan is dit te wijten?
De slechte kwaliteit van je banden
De reminrichting (juist)
Dat kan aan alle 2 liggen
En er zijn meer oorzaken dat wat VAB opnoemt

Als je banden aan één kant veel slechter zijn of bvb foutief gemonteerd zijn, kan dat voor gevolg hebben dat de auto naar één kant trekt.

Idem als de ondergrond links en rechts anders is , of je aan één kant gaat aquaplanen - in algemeen in alle situaties waar de toestand onder je banden links en rechts anders.
Plaats reactie