Steeds stilvallen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Marijke27
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2022, 00:35

Steeds stilvallen

Bericht door Marijke27 »

Hallo, ik heb een vraagje, heb net mn 20u les gedaan bij de rijschool , daar ging alles vrij vlot buiten nog wat gesukkel met parkeren en vertrekken op een helling. Maar verder echt prima , ik was best fier op mezelf.
Rijden op gelijk welke soort weg dan ook het ging allemaal wel goed.
Enfin ik haal mn voorlopig rijbewijs af, dag zelf direct met volle overtuiging in mn eigen auto gestapt. Toegeven wel wat zenuwen. Mn vriend bij me voor de zekerheid....

Ik was nog niet vertrokken en ik viel al stil, eens op weg rijden geen probleem wel wat trager maar niet overdreven traag. Moeten stoppen aan rotonde en weer stil vallen. Ale terug op weg...
Dan naar een rustige plaats gereden want ik zat toch niet 100% goed, om goed te zitten zou ik zelf nog iets hoger moeten zitten, maar dat gaat niet anders bots ik mn knieeën tegen het stuurkolom (staat op het hoogste). Daar aangekomen wat proberen wennen aan de andere wagen. Elke x had ik prijs en viel telkens weer stil. Begon de auto al te vervloeken en mezelf uiteraard ook. Zelf vertrouwen is ook al erg gezakt, terwijl ik hiervoor best tevreden was over mezelf. Heb bvb 2x richting brussel ( ook vaak file)gereden, aalst centrum, gent centrum, st niklaas ... kleine dorpjes enz

Mijn auto is een renault clio van 11j oud op benzine 1.2 met niet al te veel moderne snufjes. Iemand hier een tip voor? Is er een verschil tussen het vertrekken bij diesel/benzine? Of ligt het aan het feit dat het een luchte motor is?

Alvast bedankt voor jullie hulp
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Steeds stilvallen

Bericht door Inazuma »

Lichte benzine-motor gaat niet echt helpen.
Heb je toevallig met een diesel leren rijden ?
Want dat maakt zeker verschil.
Met diesel zonder gas geven vertrekken gaat doorgaan zonder problemen.
Met lichte benzinemotor ... niet echt.

Staat er een toerenteller in ?

Wat meer gas geven voor je de koppeling omhoog laat komen.

Koppeling voorzichtiger laten opkomen.

Radio uit.

Aangrijpingspunt ligt voor elke auto -zeker van 11 jaar- wat anders, als je daarrond net wat te snel koppeling lost, val je stil ...
Probeer op een parking ofzo eens uit waar dat precies ligt.
Punt waarop auto vooruit wil - of motortoerental zakt.



Laat eens iemand anders met de auto rijden, om te zien of koppeling OK is.
Marijke27
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2022, 00:35

Re: Steeds stilvallen

Bericht door Marijke27 »

Dankjewel voor je reactie

Klopt wat je zegt rijles wagen was een diesel.
Had vroeger ook eens een poging gedaan en dat was ook een diesel, had toen ook geen last van stilvallen.

Vandaag ging het al wat ,heb alleen gereden, dat was precies minder stressvol. :lol:
Geen woorden over je mag hier best wel wat sneller enz.
Ik rij voorlopig liever iets trager, dan voel ik me meer op mn gemak. Snelheid komt wel en tis nu niet dat ik zoveel trager rij.

Maar 2x stil gevallen ,ok liever niet maar tgaat toch dan toch de betere richting uit.

Radio zet ik inderdaad voorlopig nog niet aan, om zo weinig mogelijk afleiding te hebben .

De auto gaat sowiso binnen 14d naar de garage, ivm airco die het niet doet, maar had gevraagd om eens volledig te checken. Beter een controle teveel dan 1 te weinig. Maar volgens mn partner is er niets mis met de koppeling.


Nogmaals dankjewel voor je hulp
Plaats reactie