Tips voor begeleiding van leerling rijbewijs B

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
dimitrim
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020, 21:50

Tips voor begeleiding van leerling rijbewijs B

Bericht door dimitrim »

Beste,

Weldra ga ik mijn familielid begeleiden in het oefenen voor het behalen van het praktisch examen voor rijbewijs B.

Zelf rij ik ondertussen +/- 12 jaar met de auto (rijbewijs B) en moto (rijbewijs A).

Het initieel leren rijden zal gebeuren met een automatisch geschakelde auto, waarna er uiteindelijk overgeschakeld zal worden op een manueel geschakelde auto via de rijschool met instructeur om via een laatste sprint het praktijkexamen af te leggen.

Mijn vraag is, zijn er dingen waar ik op moet letten, of zijn er tips waar ik rekening mee kan houden om het rijden op de openbare weg zo vlot mogelijk over te brengen? Ik heb veranderingen in de wegcode weinig tot niet gevolgd sinds ik mijn rijbewijs behaald heb.

Bedoeling is om stilaan te beginnen op rustige wegen, en daarna over te schakelen op autosnelwegen, stadscentra, etc... .

Hoedanook zijn alle tips meer dan welkom!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tips voor begeleiding van leerling rijbewijs B

Bericht door Inazuma »

dimitrim schreef: 27 jun 2022, 21:14 Het initieel leren rijden zal gebeuren met een automatisch geschakelde auto, waarna er uiteindelijk overgeschakeld zal worden op een manueel geschakelde auto via de rijschool met instructeur om via een laatste sprint het praktijkexamen af te leggen.
Kan uitdraaien op teleurstelling ...

In die laatste sprint confronteer je de leerling dan met datgene waar velen het lastig mee hebben: schakelen, iets dat die niet gewoon geworden is tijdens opleiding, en waaraan die bij het rijden geen aandacht hoefde te schenken, maar nu ineens continu aan gaat moeten denken ...


Ik heb veranderingen in de wegcode weinig tot niet gevolgd sinds ik mijn rijbewijs behaald heb.
Je kan ze leren op https://www.gratisrijbewijsonline.be/ :wink:
Bedoeling is om stilaan te beginnen op rustige wegen, en daarna over te schakelen op autosnelwegen, stadscentra, etc... .
Theorie thuis hoe auto werkt in 't kort
Ook al knopjes en hendeltjes bekijken, wat doet wat ?

Begin het rijden met voertuigbediening, op (lege) parking oid
Gasdosering (versnellen en afremmen met gaspedaal)
normaal koppelingdosering en schakelen, maar da's er op automaat niet bij
remmen, inclusief noodstop
manoeuvreren

Als je voertuigbediening buiten verkeer doet, heb je nadien in verkeer er geen echt probleem mee, en kan kandidaat daar ook concentreren op deelnemen aan verkeer
Plaats reactie