Verhoogde inrichting zonder einde

Punten van discussie.
Wout12345
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2022, 10:54

Verhoogde inrichting zonder einde

Bericht door Wout12345 »

Ik heb de afgelopen dagen een aantal routes in de buurt van het examencentrum van Haasrode afgereden en kwam deze lastige situatie tegen: een verhoogde inrichting, aangeduid met het typische blauwe vierkante bord, de lange en korte witte strepen op de grond en een kleine helling naar boven, maar daarna niet gevolgd door een kleine helling terug naar beneden of lange en korte witte strepen op de grond.

Je kan de situatie zelf bekijken hier op Google street view: https://www.google.com/maps/@50.8283553 ... 384!8i8192

Het gaat dus om het kruispunt tussen de O.-L.-Vrouwstraat en de Brainestraat in Oud-Heverlee. Er is een drempel naar omhoog als je komt van de Brainestraat of de O.-L.-Vrouwstraat uit het oosten, maar je kan de O.-L.-Vrouwstraat voor kilometers naar het westen volgen zonder dat er precies terug een drempel naar beneden is. Als je uit de omgekeerde richting komt zie je alleen een blauw verkeersbord "verhoogde inrichting" wanneer je dezelfde drempel terug naar beneden neemt, wat de situatie nog vreemder maakt.

Wat betekent dit? Moet je alleen de regels voor de verhoogde inrichting respecteren bij het oprijden van de drempel zelf? Of op het hele kruispunt? Of tot aan het volgende bord dat de snelheidslimiet verandert? Of is de signalisatie hier fout gedaan?

Trouwens mijn excuses mocht dit in het foute subforum staan, ik was niet zeker of het best hier hoort of bij het praktijkexamen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verhoogde inrichting zonder einde

Bericht door Inazuma »

Als er aan 1 of meerdere kanten geen helling is, moet de helling vervangen worden door wegmarkeringen
voor verhoogde inrichtingen


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 72-art1-11

Art 5 (...)
Wanneer een verkeersplateau niet aan al zijn uiteinden een helling heeft, moet het denkbeeldig afgebakend worden door deze strepen daar waar geen helling is.



Alleen is de overheid zelf de grootste verkeersovertreder, en leeft ze haar eigen regels niet na ...
Wout12345
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2022, 10:54

Re: Verhoogde inrichting zonder einde

Bericht door Wout12345 »

Inazuma schreef: 20 jun 2022, 16:01 Als er aan 1 of meerdere kanten geen helling is, moet de helling vervangen worden door wegmarkeringen
voor verhoogde inrichtingen


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 72-art1-11

Art 5 (...)
Wanneer een verkeersplateau niet aan al zijn uiteinden een helling heeft, moet het denkbeeldig afgebakend worden door deze strepen daar waar geen helling is.



Alleen is de overheid zelf de grootste verkeersovertreder, en leeft ze haar eigen regels niet na ...
Bedankt voor de referentie, dit is lijkt me dan inderdaad foute signalisatie ...
Erasmus
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:21

Re: Verhoogde inrichting zonder einde

Bericht door Erasmus »

Beste Wout, tijdens je praktijkexamen zal je daar geen last van ondervinden. ik vermoed dat je in de veronderstelling bent dat je daar over de ganse lengte vd verhoogde inrichting max 30km/u mag rijden en dat je dus niet kan weten wanneer je opnieuw mag versnellen. Op Google streetview zie ik echter dat er geen bord A14 staat in die situatie. Afbeelding
Vermits er enkel een bord F87 Afbeelding staat, geldt op die bepaalde verhoging geen bijzondere beperking tot max. 30 km/u.
Lees er wegcode artikel 22ter1. maar eens op na:
Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 EN F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur
Vermits de door jou getoonde verhoogde inrichting er geen is zoals bedoeld in art. 22ter is de door Inazuma aangehaalde wettekst er volgens mij ook niet van toepassing.
Mijn conclusie: als je er voorzichtig bent geldt er gewoon dezelfde max toegelaten snelheid als vóór de verhoogde inrichting.
Plaats reactie