Mag ik een auto inschrijven met M36?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Vuul
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022, 16:37

Mag ik een auto inschrijven met M36?

Bericht door Vuul »

Ik ga eerlijk zijn, Veel centjes heb ik niet, dus ik koos vorig jaar om met begelijder te leren rijden. Omdat ik rijlessen niet kon betalen.
Ik slaagde de eerste keer voor mijn theorie en kreeg mijn voorlopig rijbewijs na een snelle oogtest (Ik had toen nog geen bril, en heb nu -2 elk oog dus mss moet die test iets moeilijker zijn :wink: )

Ik had een vriend van de familie gekozen en met zijn auto hebben we toen hier en daar wat gereden samen

Ik mag nu mijn Praktijk doen, maar ik heb een goede deal op een tweedehands lichte vracht wagentje gevonden en zou graag deze willen kopen en wat verder oefenen, (natuurlijk nooit alleen).

Ik heb een paar verzekeringen gebelt, een paar weigerden meteen, maar Ethias en KBC hebben mij beide een offerte voor BA verzekering aangeboden.

Nogtands vind ik nergens definitieve info of ik wel een wagen kan inschrijven. Het zou echt jammer zijn als ik inga op de offertes en dan aan de DIV geweigert te worden.

dan zit ik met een vervallen roze formelier en maandeijkse kosten voor een verzekering waar ik geen gebruik van kan maken.

heeft iemand hier ervaring mee?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Mag ik een auto inschrijven met M36?

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan die wagen inschrijven wanneer hij verzekerd is.

De inschrijving gaat altijd via de verzekeringsagent.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag ik een auto inschrijven met M36?

Bericht door Inazuma »

Vuul schreef: 01 jun 2022, 16:51 Nogtands vind ik nergens definitieve info of ik wel een wagen kan inschrijven. Het zou echt jammer zijn als ik inga op de offertes en dan aan de DIV geweigert te worden.
Er is geen enkele vereiste inzake het hebben van een rijbewijs, om een auto in te schrijven ...


Je moet 'm enkel verzekerd hebben.
Dàt is net het lastige met voorlopig rijbewijs / of als jongere.
Examengast

Re: Mag ik een auto inschrijven met M36?

Bericht door Examengast »

Ben je zeker dat je met je lichte vracht ook je examen mag afleggen? Vraag het eens na, beter voorkomen dan genezen...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mag ik een auto inschrijven met M36?

Bericht door Inazuma »

Het is een examen voor categorie B, niet voor personenwagen ...


§3. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B legt het praktische examen af met een vierwielig voertuig van deze categorie met ten minste drie plaatsen, voorzien van een cabine, dat op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.

Het voertuig moet met veiligheidsgordels uitgerust zijn.
(ook 3)


Een vierwielige lichte vrachtwagen tot 3,5 ton met cabine en 3 zitplaatsen, behoort tot de categorie B ... en voldoet aan de wettelijke eisen
Vuul
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022, 16:37

Re: Mag ik een auto inschrijven met M36?

Bericht door Vuul »

Om het even af te sluiten;

Ik heb een wagen gekocht en gerigistreerd met een voorlopig rijbewijs M36. Dit koste me ook niet veel.

Volg momenteel via VDAB gratis praktijklessen en heb binnen een paar lessen mijn nieuw Voorlopig rijbewijs waar ik alleen mee mag rijden; VDAB betaald ook twee Examens
Plaats reactie