Indien een step of skateboarder zichzelf sneller verplaatst dan stapvoets, wordt deze dan nog beschouwd als voetganger?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jonny1

Indien een step of skateboarder zichzelf sneller verplaatst dan stapvoets, wordt deze dan nog beschouwd als voetganger?

Bericht door Jonny1 »

Worden ze beschouwd als voetgangers als ze sneller dan stapvoets gaan en moet je voorrang verlenen aan een fietser/bromfiets aan een zebrapad?
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: Indien een step of skateboarder zichzelf sneller verplaatst dan stapvoets, wordt deze dan nog beschouwd als voetgang

Bericht door JP-D »

Molaya6 schreef: 21 jun 2022, 15:56 Worden ze beschouwd als voetgangers als ze sneller dan stapvoets gaan en moet je voorrang verlenen aan een fietser/bromfiets aan een zebrapad?
Neen. Als ze zich sneller dan stapvoets voortbewegen dan worden ze gelijkgesteld met fietsers, en moeten zij zich gedragen alsof ze een fietser zijn, en de andere weggebruikers moeten zich gedragen ten opzichte van hén alsof ze een fietser zijn in dat geval.

Fietsers en bromfietsers op een oversteekplaats voor voetgangers genieten niet de bijzondere voorrang die voetgangers daar wel genieten.

Als ik de raad mag geven: als gebruiker van een step: stap af aan oversteekplaats voor voetgangers, en ga te voet de weg over. Als rijbaangebruiker: geef voorrang aan elke weggebruiker op de oversteekplaats voor voetgangers, zelfs al is het geen "gewone" voetganger. Als ikzelf een fietser zie die zo een oversteekplaats voor voetgangers wil overrijden, geef ik hem géén voorrang, tenzij hij solliciteert om omder mijn wielen terecht te komen. Ik verafschuw het op een aanrijdingsformulier in te vullen, en dat heeft er voor gezorgd dat ik er de voorbije miljoen kilometer auto nog nooit een heb moeten invullen.
Het is hachelijk om "stapvoets" te moeten gaan inroepen in een rechtbank om aan te geven wie voorrang moest verlenen aan wie, zowel voor diegene die het zebrapad gebruikte als diegene die het zebrapad dwarste.
Plaats reactie