Vervallen theoretisch rijbewijs maar niet voorlopig, wat met praktijkexamen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Nowah
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2022, 17:23

Vervallen theoretisch rijbewijs maar niet voorlopig, wat met praktijkexamen?

Bericht door Nowah »

Hallo,
Ik heb mijn theorie examen afgelegd in 2019. Ik wou vervolgens 20u met de rijschool doen maar toen viel er opeens een pandemie uit de lucht, dus ik heb dit uitgesteld tot 2021 september. Ik heb dan mijn 20u met de rijschool gedaan, echter begon ik aan mijn thesis net hierna dus heb ik het rijden wat uitgesteld en heb examen 1 juli (6 maanden op voorhand moeten boeken wegens hoe volgeboekt alles is door COVID achterstand). Nu ben ik wel zeker dat ik veilig kan rijden (en de manoeuvers nog goed kan inoefenen voor het examen) echter snap ik dat het misschien niet voldoende is voor 1 juli, dus bereid ik me voor dat ik het een 2de maal zal moeten doen.

Nu mijn theoretisch rijbewijs vervalt 12/08/2022 dus ik kan geen praktijk examen doen na deze datum (en als ik buis de kans zeer groot is dat ik geen moment meer kan doen wegens alles is volgeboekt, buiten als ze plaats vrijhouden voor mensen die buizen?) ongeacht mijn voorlopig rijbewijs nog geldig is correct? Mag ik dan nog alleen de rijbaan op (geldt mijn M18 nog)? Kan ik dan gewoon 13 augustus opnieuw de theorie afleggen en dan terug me inschrijven voor de 2de kans of moet ik dan 6uur gaan doen met de rijschool?

((Persoonlijk vind ik dat het hele systeem héél verwarrend is, zo wist ik ook pas recent dat er een begeleider moest aanwezig zijn op het praktijkexamen naast de examinator, dit stond niet goed aangegeven op de site van het examencentrum waar ik me had ingeschreven))
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vervallen theoretisch rijbewijs maar niet voorlopig, wat met praktijkexamen?

Bericht door Inazuma »

Nowah schreef: 19 jun 2022, 17:36 Nu mijn theoretisch rijbewijs vervalt 12/08/2022
Je bedoelt je theoretische examen ?
Da's ook 3 jaar geldig

Indien niet meer geldig:opnieuw theorie afleggen VOOR je na die datum nog examen zou moeten gaan doen
Mag ik dan nog alleen de rijbaan op (geldt mijn M18 nog)?
Dat blijft gewoon gelden

Kan ik dan gewoon 13 augustus opnieuw de theorie afleggen en dan terug me inschrijven voor de 2de kans of moet ik dan 6uur gaan doen met de rijschool?
Ja
De 6 uur rijlessen is pas nadat je 2x niet geslaagd bent voor de praktijk
Nowah
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2022, 17:23

Re: Vervallen theoretisch rijbewijs maar niet voorlopig, wat met praktijkexamen?

Bericht door Nowah »

Jep, ik bedoelde theoretisch examen, dat is duidelijk!

Bedankt, nu ben ik veel minder gestrest mocht ik toch buizen!
Plaats reactie