vraag begeleider

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
may
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2022, 12:48

vraag begeleider

Bericht door may »

Hoi,

Ik zit met een vraagje.
De vraag is of mijn stiefvader (niet getrouwd met mijn moeder, wel wettelijk samenwonend) mijn broer en mij mag begeleiden, binnen hetzelfde jaar.
Mijn broer woont in hetzelfde huis als mijn stiefvader, maar ik woon apart op een ander adres.

Omdat er wat onduidelijkheden zijn wil ik liefst wat zekerheid zodat we naar de juiste oplossing kunnen zoeken.

Mijn broer en ik zouden rond dezelfde tijd willen rijden met een begeleider, en er zijn maar weinig andere opties (buiten rijschool natuurlijk) daarom dat het handig is voor ons om dat te weten.

Aangezien ouders hun kinderen mogen begeleiden, geldt dat in deze situatie ook? Broer is niet biologisch gezien van mijn stiefvader. Wonen wel in hetzelfde huis dus is 1 gezin (denk ik).

Mag ik daar buiten uit, aangezien ik niet meer tot het gezin behoor, ook hem als begeleider?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag begeleider

Bericht door Inazuma »

may schreef: 16 jun 2022, 12:53 De vraag is of mijn stiefvader (niet getrouwd met mijn moeder, wel wettelijk samenwonend) mijn broer en mij mag begeleiden, binnen hetzelfde jaar.
Mijn broer woont in hetzelfde huis als mijn stiefvader, maar ik woon apart op een ander adres.
Dat mag:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 06/782-hs2

d) de begeleider mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van het voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van:

1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;
2° zijn kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen;
3° de kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen van zijn echtgenoot of van de persoon waarmee hij wettelijke samenwoont of een feitelijk gezin vormt.

Het samenwonen van de begeleider en de persoon waarmee hij verklaart een feitelijk gezin te vormen, vloeit voort uit de informatie bedoeld in artikel 3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;


Formulering is opnieuw barslecht,

Maar toegelaten zijn dus de (...)-kinderen van :
- echtgenoot
of
- van de persoon waarmee hij (de begeider) samenwoont


Begeleider moet dus niet samenwonen met de (...)-kinderen :wink:


Aangezien ouders hun kinderen mogen begeleiden, geldt dat in deze situatie ook? Broer is niet biologisch gezien van mijn stiefvader. Wonen wel in hetzelfde huis dus is 1 gezin (denk ik).
In zelfde huis wonen maakt niet uit
Jullie zijn beide zonen van moeder neem ik aan, en zij woont samen met stiefvader / begeleider, dus mag die jullie begeleiden

Mag ik daar buiten uit, aangezien ik niet meer tot het gezin behoor, ook hem als begeleider?
Ja
may
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2022, 12:48

Re: vraag begeleider

Bericht door may »

Dankjewel voor de info!
Plaats reactie