Moto naast elkaar

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

Moto naast elkaar

Bericht door Gast »

Als 2 moto's naast elkaar rijden op een autoweg met 1 rijstrook in elke richting, met scheiding een onderbroken witte lijn en dit buiten de bebouwde kom.
Vraag: mag ik dan naast mijn vriend blijven rijden?
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Moto naast elkaar

Bericht door NeGeNdUuSt »

Gast schreef: 16 jun 2022, 07:03 Als 2 moto's naast elkaar rijden op een autoweg met 1 rijstrook in elke richting, met scheiding een onderbroken witte lijn en dit buiten de bebouwde kom.
Vraag: mag ik dan naast mijn vriend blijven rijden?
Persoonlijk denk ik niet dat dit een probleem zou moeten zijn , als motorrijder rij ik liever geschrankt voor mijn eigen veiligheid tijdens ritten met vrienden
En aan verkeerslichten komt ik naast mekaar rijden .

Tips van de medewerkers van deze website zijn altijd welkom om daar uit te leren.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Moto naast elkaar

Bericht door GRO »

Artikel 43ter. Motorfietsers in groep
43ter.1. Wanneer motorfietsers met ten minste twee in groep rijden op een weg met rijstroken, moeten ze niet achter elkaar rijden; ze mogen in dezelfde rijstrook in twee evenwijdige rijen geschrankt rijden, met een voldoende veiligheidsafstand onderling.

Wanneer de rijbaan niet verdeeld is in rijstroken, mogen ze niet meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen. Als het kruisen onmogelijk is moeten zij desgevallend.
Ze mogen geschrankt rijden. Dat wil volgens mij niet zeggen: 'naast elkaar'
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Moto naast elkaar

Bericht door Inazuma »

Wettelijk is er niet veel dat stelt dat het niet mag

Men zou kunnen zeggen dat je niet "op zeer korte tijd kan inhalen"
Dat is te pareren door te stellen dat je ook helemaal niet inhaalt of zelfs maar wil inhalen ...


In praktijk hebben zowat alle motorrijders een bloedhekel aan wie naast hen komt rijden.
Er is op de doorsnee-weg echt géén plaats om met 2 naast elkaar in de bocht te gaan hangen; om eigen bochtlijn te kiezen; ...
En bij traag rijden (waarbij er veel gekwakkeld wordt, en er wel eens éne omvalt) hebben vele motorrijders al evenmin graag iemand naast zich rijden.

Niet doen dus :!:


Als je in groep moet stoppen, kan je wel naast iemand anders stoppen
Maar normaal rij je in groep geschrankt, éne links in rijstrook, volgende rechts, derde weer links
Plaats reactie