125cc en voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sam V

125cc en voorlopig rijbewijs

Bericht door Sam V »

Ik denk dat het hier nog niet staat,

M'n pa heeft een 125cc motoken(in hoevere je dat een moto kan noemen). Ik heb een voorlopig rijbewijs.
Mag is dan met dat voertuig rijden, eventueel een L?

Dank!!
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Je hebt een voorlopig rijbewijs van een motor?
sam V

Bericht door sam V »

Sinds 31 maar mag je met een rijbewijs B op een moto rijden tot 125cc.
Ook al ben je 18 jaar.

juist toch?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

sam V schreef:Sinds 31 maar mag je met een rijbewijs B op een moto rijden tot 125cc.
Ook al ben je 18 jaar.

juist toch?
Niet echt.
Je moet minstens 2 jaar in het bezit zijn van een definitief rijbewijs B.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

En daabij komt dat je door (veel) met een auto te rijden toch niet over de juiste rijvaardigheid beschikt om op twee wielen de baan op te gaan. Het is dus steeds aan te raden om enkele uren rijles te nemen, ook al ben je dat wettelijk niet verplicht.
Bvh2nk1

Re: 125cc en voorlopig rijbewijs

Bericht door Bvh2nk1 »

Als je je rijbewijs B behaald hebt voor 2011 dan mag je met je rijbewijs B een moto van 125cc besturen.

Als je net zoals mij dit niet behaald hebt voor 2011 dan ben je verplicht om 4 u rijles te volgen , je moet geen examen afleggen enkel 4 u les volgen.
Na die 4 u les krijg je een bekwaamheidsattest en dit moet je dan inleveren in het gemeentehuis zodat dit op je rijbewijs kan toegevoegd worden.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 125cc en voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Bvh2nk1 schreef: 16 jun 2022, 13:42 Als je je rijbewijs B behaald hebt voor 2011 dan mag je met je rijbewijs B een moto van 125cc besturen.

Als je net zoals mij dit niet behaald hebt voor 2011 dan ben je verplicht om 4 u rijles te volgen , je moet geen examen afleggen enkel 4 u les volgen.
Na die 4 u les krijg je een bekwaamheidsattest en dit moet je dan inleveren in het gemeentehuis zodat dit op je rijbewijs kan toegevoegd worden.
Geen idee waarom je daarvoor een onderwerp van 15 jaar geleden bovenhaalt ...

Dat is overigens voor rijbewijs categorie B plus code 372 - waarmee men énkel in België een voertuig uit de categorie A1 mag besturen



Ter inlichting want oorspronkelijke vraag is nooit afdoende beantwoord:

Met voorlopig rijbewijs B mocht en mag men GEEN motorfiets categorie A1 besturen (125cc / 11 kW) , zelfs geen AM (bromfiets klasse B 45km/u ) - tenzij men al een rijbewijs A1 of AM heeft
Plaats reactie