Voorrang bus

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lieke2021
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2021, 05:53

Voorrang bus

Bericht door Lieke2021 »

Gisteren reed ik op N340 in Oostende. Een bus wou zijn halte plaats verlaten en nam gewoon zijn voorrang waardoor meerdere auto’s en ikzelf bruusk op de rem moest duwen. Ik veronderstel dat wij buiten de bebouwde kom waren aangezien wij 70 mochten rijden. De bus moet ons toch voorrang verlenen of niet? Hij heeft toch enkel voorrang in de bebouwde kom. Een beetje verwarrend…
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorrang bus

Bericht door Stefan Peeters »

Er zijn massa's wegen in bebouwde kommen waar 70 km/u toegestaan is.
Het is dus mogelijk dat de bus voorrang moest krijgen.

Indien niet: welkom in het Belgische verkeer waar iedereen vooral de "voorrang van ik" toepast.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
NeGeNdUuSt
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: Voorrang bus

Bericht door NeGeNdUuSt »

Lieke2021 schreef: 08 mei 2022, 07:15 Gisteren reed ik op N340 in Oostende. Een bus wou zijn halte plaats verlaten en nam gewoon zijn voorrang waardoor meerdere auto’s en ikzelf bruusk op de rem moest duwen. Ik veronderstel dat wij buiten de bebouwde kom waren aangezien wij 70 mochten rijden. De bus moet ons toch voorrang verlenen of niet? Hij heeft toch enkel voorrang in de bebouwde kom. Een beetje verwarrend…
In een bebouwde kom heeft een bus automatische voorrang bij het verlaten van zijn halte als hij zijn pinkers in werking treden, buiten bebouwde kom is de bus verplicht om jullie voorrang te geven.

ik begrijp bij deze zeker jouw terechte vraag dat het vaak voor verwarring & gevaarlijke situaties zorgt bij de medeweggebruikers.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Voorrang bus

Bericht door Rafael »

Lieke2021 schreef: 08 mei 2022, 07:15 Ik veronderstel dat wij buiten de bebouwde kom waren aangezien wij 70 mochten rijden.
De N340 ligt binnen de bebouwde kom. Als je van de A10 gekomen zou zijn, zie je dat bord net voor de rotonde staan - de N340 is de rotonde "rechtdoor". Linkje naar streetview
Plaats reactie