Remafstand met ABS en zonder ABS

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door GRO »

@ Rijprof
Maar daar is toch al jaren geen twijfel meer over.
Trouwens jaren geleden heeft Jozef ook al met testresultaten aangetoond dat het korter is met ABS.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door JP-D »

Op het examen van het brevet II voor rijschoolinstructeur is het "juiste" antwoord dat ABS de stopafstand verlengt, maar dat is het antwoord dat juist was veertig en misschien ook nog dertig jaar geleden, toen benzine-aangedreven voertuigen ook nog een carburateur en een bobine hadden. Er is voldoende documentatie beschikbaar dat ABS de remafstand verkort bij moderne voertuigen, vanzelfsprekend op een glad wegdek, maar ook op een droog wegdek.
Op hoop eerlijk gezegd dat die vraag niet voorkomt op het theorie-examen voor rijbewijs B (en ook niet op het schriftelijk examen voor brevet II), want er is niet eenduidig een antwoord op te geven met een "ja" of "neen".
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door de rijprof »

Ik bedoel twijfel over het juiste antwoord van GOCA (examencentrum).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door GRO »

Ik ben aan het zoeken geweest of er nog testresultaten te vinden zijn van de laatste jaren met als uitkomst dat remmen met ABS langer zou zijn. Niet.
Voordeel van remmen met ABS is:
- auto blijft bestuurbaar.
- remafstand wordt korter
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door Benny Stinkens »

We zitten dus met antwoorden die op een brevet examen gevraagd werden of worden.
We zitten met antwoorden die op een echt theorie examen gevraagd worden.
We zitten met antwoorden die op dit forum gevraagd worden. (de werkelijkheid zal ik het dan noemen)
Eugeen schreef:Trouwens jaren geleden heeft Jozef ook al met testresultaten aangetoond dat het korter is met ABS.
Op verschillende discussies hebben wij hem en ook de rest geantwoord dat we onze antwoorden meestal baseerden op hetgeen wat op een echt theorie examen gevraagd werd.

Vandaar ook mijn vraag hoe Goca daar over dacht.
Ik vind het dus moeilijk om constant te moeten nadenken welk antwoord we moeten gaan geven.

Onze mening of die van Goca?

Want dit komt niet alleen voor met de vraag over ABS maar op verschillende punten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remafstand met ABS en zonder ABS

Bericht door Inazuma »

Recent testje met vorige model Mazda MX-5 door Scott Mansell

https://www.youtube.com/watch?v=ERE9EtOWZMU


Wie beweert beter te doen: post even uw beste race-resultaten

Mansell has broken lap records at Brands Hatch, Silverstone, Donington Park, Lausitzring and Zolder


Het is dus hoog tijd dat GOCA met hun onzin stopt ...
Plaats reactie