Rijbewijs M3 met code 96

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
mcgrave
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2022, 22:27

Rijbewijs M3 met code 96

Bericht door mcgrave »

Na jaren te rijden met een rijbewijs B automaat moest ik wegens mijn werkgever kijken voor een rijbewijs manueel. Daarvoor moest ik een voorlopig rijbewijs M3 - code 96 hebben. Nu zijn we bijna een jaar verder en 4 examens verder en helaas nog niet geslaagd wegens domme fouten eigenlijk en niet te maken met de techniek van het schakelen. Nu blijkt na informeren bij het stadhuis dat ik deze niet kan verlengen, dit werd mij niet gezegd in het examencentrum. Terwijl ze wel op de hoogte waren dat dit aan het verlopen was en door 1 persoon aan de telefoon me zelfs werd gezegd om dit te verlengen anders konden ze geen nieuw examen inplannen. Misschien moest ik dit wel geweten hebben door het zelf al eens op te zoeken. Maar toch is dit een serieuze slag in mijn gezicht, rijschool is wel nog een optie, maar begint serieus duur te worden want al 12 uren ondertussen plus nu verplicht examen met hun auto, die me totaal niet ligt. Terwijl ik mijn vriendin haar auto ondertussen vanbinnen en vanbuiten ken. Ook het feit dat door Corona veel tijd tussen de examens zat heeft mij niet geholpen. Dus ik vroeg me af of er hier toch iets aan te doen is. Bestaat er nog een uitweg dat ik nog aan een voorlopig rijbewijs geraak? Vanaf de 11de mei kan ik dus op dit moment niet meer op de openbare weg rijden met de auto van mijn vriendin om te leren..

Alvast bedankt
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs M3 met code 96

Bericht door Inazuma »

mcgrave schreef: 13 apr 2022, 18:56 Bestaat er nog een uitweg dat ik nog aan een voorlopig rijbewijs geraak?
Voorlopig rijbewijs Model 3 is in principe NIET verlengbaar.

De uitzonderlijke verlengingen door Corona zijn voorbij ...


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -t3hs2afd2

Artikel 8

§1. Het voorlopig rijbewijs model 3 is twaalf maanden geldig.

De geldigheid van een voorlopig rijbewijs kan niet verlengd worden.




Rest enkel nog
- 3 jaar wachten (na die 11 mei) tot je opnieuw een voorlopig rijbewijs voor opheffing code 78 kan krijgen
- rijschool


PS:
Code 96 is voor een wat zwaardere aanhanger

Van automaat naar manueel, is code 78
Plaats reactie