verlaten grote rotonde

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

verlaten grote rotonde

Bericht door JP-D »

Bij een rotonde, kom ik tegelijkertijd met een andere bestuurder die rechts achter van mij rijdt aan een weg die we beiden tegelijkertijd willen nemen bij het verlaten van die rotonde. Moet ik die voorrang verlenen? En waarom?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: verlaten grote rotonde

Bericht door Benny Stinkens »

Je mag de rotonde niet vanuit de binnenste rijstrook of rijhelft verlaten :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verlaten grote rotonde

Bericht door Inazuma »

JP-D schreef: 01 apr 2022, 19:33 Bij een rotonde, kom ik tegelijkertijd met een andere bestuurder die rechts achter van mij rijdt aan een weg die we beiden tegelijkertijd willen nemen bij het verlaten van die rotonde. Moet ik die voorrang verlenen? En waarom?
Zoals Benny al stelde, verlaat je de rotonde dan blijkbaar niet van zo rechts mogelijk / vanuit de rechtse rijstrook, wat verplicht is bij richtingsverandering naar rechts ... ook bij oprijden rotonde is dat verplicht :idea:


Als de ander rechts achter je is, verander je van rijstrook of doe je een zijdelingse beweging op de rotonde alvorens af te slaan - dat is een manoeuvre ... voorrangsplichtig dus


`
PS :idea: Alle andere voorsorteringspijlen dan rechtsaf, voor of op een rotonde zoals ze tegenwoordig steeds meer opduiken in Vlaanderen, zijn wettelijk NIET in orde :!:
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: verlaten grote rotonde

Bericht door JP-D »

Inazuma schreef: 02 apr 2022, 08:18
JP-D schreef: 01 apr 2022, 19:33 Bij een rotonde, kom ik tegelijkertijd met een andere bestuurder die rechts achter van mij rijdt aan een weg die we beiden tegelijkertijd willen nemen bij het verlaten van die rotonde. Moet ik die voorrang verlenen? En waarom?
Zoals Benny al stelde, verlaat je de rotonde dan blijkbaar niet van zo rechts mogelijk / vanuit de rechtse rijstrook, wat verplicht is bij richtingsverandering naar rechts ... ook bij oprijden rotonde is dat verplicht :idea:
Dus, als er twee rijstroken toekomen op een rotonde (met twee rijstroken), dan mag je eigenlijk enkel de rechter rijstrook volgen? Dat is een beetje raar, hé.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verlaten grote rotonde

Bericht door Inazuma »

JP-D schreef: 02 apr 2022, 13:25 Dus, als er twee rijstroken toekomen op een rotonde (met twee rijstroken), dan mag je eigenlijk enkel de rechter rijstrook volgen?
Rotonde oprijden & afrijden is per definitie richtingsverandering naar rechts

Die moet dus vanuit de meest rechtse rijstrook gebeuren

Tenzij voorsorteringspijlen wat anders stellen.


Dit betekent ook dat er voor een rotonde énkel voorsorteringspijlen naar RECHTS mogen staan in België.
In Vlaanderen is men tegenwoordig bezig rotondes "op zijn Hollands" te signaleren: als kruispunt waar je links, rechts of rechtdoor gaat
Maar dat klopt natuurlijk niet met onze wetgeving ...
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: verlaten grote rotonde

Bericht door JP-D »

Bij een richtingsverandering naar rechts:

Code: Selecteer alles

19.2.2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Dat woord "mogelijk" laat het volgens mij toe om ook van de linker rijstrook rechtsaf te slaan als er op de rechter rijstrook voertuigen staan.

Immers, we doen hetzelfde voor:

Code: Selecteer alles

9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
We rijden ook niet altijd rechts hé op een rijbaan met meer dan één rijstrook. In bepaalde gevallen mogen we die rechterrand verlaten bij het rijden.

Idem volgens mij bij het oprijden van een rotonde met meerdere rijstroken vanaf een rijbaan met meerdere rijstroken in de gevolgde richting.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verlaten grote rotonde

Bericht door de rijprof »

Dat woord "mogelijk" laat het volgens mij toe om ook van de linker rijstrook rechtsaf te slaan als er op de rechter rijstrook voertuigen staan.
:shock:
Dat zou volgens jou betekenen dat je op een rijbaan met 2 rijstroken naar rechts zou mogen afslaan vanuit de linkse rijstrook...!!!

Wanneer er naast jou in de rechterrijstrook een andere bestuurder rijdt, rij jij niet zo rechts mogelijk.
Je rijdt pas zo rechts mogelijk wanneer je zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijdt.

Ik hoop dat je begrijpt 'waarom' in de regels i.v.m. rechts afslaan duidelijk staat dat je dat vanuit een zo rechts mogelijke positie moet doen.
19.2.2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verlaten grote rotonde

Bericht door Inazuma »

JP-D schreef: 02 apr 2022, 14:39 Dat woord "mogelijk" laat het volgens mij toe om ook van de linker rijstrook rechtsaf te slaan als er op de rechter rijstrook voertuigen staan.
Ik zou toch de theorie wat beter doornemen voor je begint om rij-opleiding aan iemand te geven ...

19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.


En stoppen met "volgens mij" ....
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verlaten grote rotonde

Bericht door Inazuma »

Je had ook het meer relevante deel van art 19.2 kunnen aanhalen:

Art 19.2. 2°

zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.

In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.



Dàn mag je verder naar links rijden alvorens rechts af te slaan

Maar dat is voor een personenwagen zonder aanhangwagen weinig relevant
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: verlaten grote rotonde

Bericht door de rijprof »

Dàn mag je verder naar links rijden alvorens rechts af te slaan
Juist, want dan nog probeert de bestuurder van de vrachtwagen zo dicht mogelijk bij de rechterrand te blijven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie