Rijschool laat mij niet stoppen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
karlsonsamson
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2022, 14:57

Rijschool laat mij niet stoppen

Bericht door karlsonsamson »

Als vervolg op mijn vorige post, mijn instructeur beweerde dat mijn stress abnormaal was en dat hij mij tijdens de les al had ingeschreven om over te schakelen naar automaat zonder dat ik dit wist. Hij zei me op het einde van de les dat ik beter in de automaat het verkeer leer kennen, om vervolgens terug te gaan naar manueel. Ik zei duidelijk tegen hem dat automaat geen optie is omdat ik dan niet alleen kan oefenen, maar het was al te laat.

Vervolgens heb ik met mijn ouders gesproken en de beslissing gemaakt om de lessen stop te zetten, ook gewoon omdat ik er erg tegen op kijk om binnenkort te gaan rijden (zelfs met een andere instructeur) en best een korte pauze neem. Toen ik dit probeerde duidelijk te maken aan de eigenaar van de rijschool, probeerde hij me te overtuigen dat ze een 'andere rustige instructeur hebben' en dat ik er een nachtje over moet slapen en het "niet moet opgeven". In andere woorden, ze laten me niet stoppen en ik vraag mij af hoe ik nu een bewijs krijg dat ik al 6 uur heb gereden. Bel ik binnen een aantal dagen opnieuw om te stoppen? Ga ik beter langs bij het kantoor zelf?

Ter info, ik betaal per les en heb dus niet voor het hele pakket betaald.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijschool laat mij niet stoppen

Bericht door Inazuma »

Ga naar kantoor zelf

Rijschool(instructeur) zit met tijdsdruk om je binnen die 20 uur te leren rijden
En dat lukt niet bij iedereen
Dat drijft stressniveau al vanzelf omhoog
Jij hebt gevoel dat je achter de auto aanloopt, terwijl instructeur je te snel in verkeer gooit en forceert

Extra rijschool uren, worden dan dure aangelegenheid
En dat geeft weer stress ...



Is er een mogelijkheid dat je met een begeleider de basics kan leren ?
Ergens op rustig terrein, met voorlopig rijbewijs B mét begeleider ?
Absolute MAX is 2 uur / dag :!:

wat doen al die knoppen, hendels, ...
"droogschakelen" in stilstand (motor uit) om te leren / voelen waar welke versnelling ligt
vertrekken, traag rijden, stoppen,schakelen, manoeuvreren, draaien, keren, vertrekken op helling, noodstop, recht achteruit rijden, ...
gasdosering (in eerste versnelling versnellen en weer vertragen tot je op vrijlooptoerental rijdt - zonder schokken & bokken)

Alles eerst demonstreren, dan laten doen door leerling, en herhalen, tot het er in zit en er niet bij nagedacht moet worden...


Stress komt typisch van onzekerheid
Onzekerheid is normaal als je iets bent aan het leren ...


Met leerlinge (vrije begeleiding) paar jaar terug ben ik dagenlang bezig geweest op parking van industriegebied (daar hebben ze wel eens laadhellingen)
Ik denk in totaal makkelijk 8 uur op die parking, voor we de weg op gingen
Op einde van paar uurtjes oefenen, "rij maar eens terug naar huis , ge kunt dat" (en 't was niet ver)

Dat was ook een stressgeval, onzeker, weinig affiniteit met technische zaken, eerdere poging om te leren rijden geen succes , en er dégoût van gekregen, weinig zin om terug te beginnen leren rijden ...


Rijschool kan dat gewoon niet doen, want dat kunnen of willen hun leerlingen niet betalen ...


Dit kan je combineren met rijschool, maar dan uitgespreid over langere tijd, en je hebt zo meer tijd om te oefenen wat je bij rijschool leert
karlsonsamson
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2022, 14:57

Re: Rijschool laat mij niet stoppen

Bericht door karlsonsamson »

Helaas is er niemand in mijn omgeving die geschikt is als begeleider, anders had ik het wel gedaan. Mijn vriend is volgens mij een heel goede bestuurder en heeft me al heel wat dingen aangeleerd, maar hij heeft maar 5 jaar zijn rijbewijs :(

Mijn vader en mijn oma hebben beiden al 8+ jaar hun rijbewijs, maar zijn zelf niet de beste bestuurders of hebben weinig geduld. Daarmee dus dat rijschool de enige optie is

De rijschool had een nieuwe instructeur voorgesteld die "rustiger" blijkt te zijn, maar kzal er een weekendje moeten over nadenken. Ook als het blijkt niet te klikken met de nieuwe instructeur, zou ik het definitief moeten stopzetten en ik kan niet goed omgaan met confrontaties. Hoe pak je zoiets aan?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijschool laat mij niet stoppen

Bericht door de rijprof »

Ook als het blijkt niet te klikken met de nieuwe instructeur, zou ik het definitief moeten stopzetten
Je kunt de nieuwe instructeur een kans geven, want je betaalt per les.
Leg jouw situatie goed uit op voorhand zodat je goed de basis leert en geen te moeilijke dingen hoeft te doen. Wie weet, klikt het.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Examengast

Re: Rijschool laat mij niet stoppen

Bericht door Examengast »

Van de gevolgde uren kan je sowieso een attest krijgen, een "Attest van verandering van rijschool". Lessen zijn 3 jaar geldig, dus als je later opnieuw wil verder doen, kan het attest wel eens heel handig zijn.

Bekijk het allemaal heel rustig en probeer eens een andere instructeur of begeleider.

Veel succes in ieder geval
Plaats reactie