Vragen 9232 en 9235

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
beamer145
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2022, 04:08

Vragen 9232 en 9235

Bericht door beamer145 »

9232: gaat over een 1x1 rijstrook van een autoweg in het Brussels gewest.

Het lijkt in een situatie die niet vermeld wordt op p 73/74 van het C+D theorieboek(6e druk, maart 2021), daar gaat het enkel over 2x2 gevallen voor autowegen.
Er ontbreekt daar wat in het boek dan ?

Als ik naar de website rijbewijs B theorie les 5 kijk is de beschrijving in de tekst wel toepasbaar voor dergelijke 2x1 autowegen:
Op wegen "buiten de bebouwde kom", waarvan de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen en er dus geen middenberm is, mag je maximaal
... In Vlaanderen en het Brusselse gewest : 70 km/uur.

Dus ik zou denken 70km/uur dan, ook voor een autocar, maar de vraag heeft als antwoord 75 ?
Dit lijkt te komen van de snelheid voor een autocar op een gewone weg als het niet in het Vlaams gewest is, p 74, maar het gaat dus om een autoweg.
(en ik heb het vermoeden dat als het brussels gewest een limiet van 70 heeft voor 2x2 autowegen gescheiden door een wegmarkering, dat er dan geen 75 km uur geldt voor autocars op de gewone 1x1 wegen :) )

Het lijkt er ook op dat het C+D boek andere snelheden opgeeft voor dan voor de 2x2 autowegen dan de website. Er wordt enkel gesproken 70 of 60 km/uur voor het Vlaams gewest in het boek, Brussel wordt niet speciaal vermeld bij de autowegen.
Terwijl op de website Brussel ook onder de 70km/uur valt voor 2x2 gescheiden door wegmarkering

Sideremark: ik snap trouwens niet direct waarom dit een 1x1 rijstrook genoemd wordt, ik zou 2x1 verwachten ?

------------------
9235: Gaat over een N-weg , 2x2 gescheiden door een wegmarkering
Ik heb precies niet direct teruggevonden of een N-weg al dan niet een autoweg kan zijn, maar vraag 9239 zegt dat het gewone wegen zijn (?) .
Bij de verduidelijk staat dat het in het brussels gewest 90 km /u zou zijn.
Gezien de limiet van 70 voor autowegen met wegmarking of 30 voor gewone wegen (tenzij uitzondering aangegeven door verkeersbord) lijkt 90 voor het Brussels gewest me onwaarschijnlijk ?

-----------------
Ofwel ben ik een paar dingen heel erg aan het misbegrijpen, ofwel zijn er inconsistenties tussen boek en website en examenvragen (?)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vragen 9232 en 9235

Bericht door GRO »

Eerst even ter verduidelijking:
N-wegen zijn gewone wegen.
Een AUTOWEG volgt ook dezelfde snelheidsregels als er gelden voor gewone wegen.
Een autoweg is een beetje speciaal, omdat niet alle voertuigen erop toegelaten zijn en i.v.m. parkeerregels.

Als er een rijbaan is met twee rijstroken waarop voertuigen in tegengestelde rijrichting rijden, duiden we dat in vragen soms aan met 1x1 rijrichting.

Het juiste antwoord op de vragen is inderdaad 70 km/uur, dat heb je terecht opgemerkt.
Plaats reactie