Uitleg gebuisd praktijk examen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Medeltje
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2022, 19:20

Uitleg gebuisd praktijk examen

Bericht door Medeltje »

Ik heb net mijn praktijk afgelegd en ben gebuist. Kan iemand mij uitleggen wat er hier op dit blad staat?

Bediening van het voertuig: voorbehoud
1/5.00 schakelen
Richtingverandering: voorbehoud
5/6.00 kruispunt vrijmaken
Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
8/2.00 te lage snelheid
Defensief rijden: onvoldoende
10/1.00 plaats op de openbare weg
10/8.00 snelheid en verkeersinzicht

Mijn begeleider was zelf verbaast dat hij me had gebuist omdat we beide het gevoel hadden dat het was goed gegaan,
ik heb mijn voorrang niet genomen op een kruispunt en reed 30 waar 50 was.. had 1x naar mijn schakelpook gekeken om te zien in welke versnelling ik zat voor de rest had ik geen problemen met schakelen..
Gast

Re: Uitleg gebuisd praktijk examen

Bericht door Gast »

Medeltje schreef: 09 feb 2022, 19:45 Ik heb net mijn praktijk afgelegd en ben gebuist. Kan iemand mij uitleggen wat er hier op dit blad staat?

Bediening van het voertuig: voorbehoud
1/5.00 schakelen
Richtingverandering: voorbehoud
5/6.00 kruispunt vrijmaken
Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
8/2.00 te lage snelheid
Defensief rijden: onvoldoende
10/1.00 plaats op de openbare weg
10/8.00 snelheid en verkeersinzicht

Mijn begeleider was zelf verbaast dat hij me had gebuist omdat we beide het gevoel hadden dat het was goed gegaan,
ik heb mijn voorrang niet genomen op een kruispunt en reed 30 waar 50 was.. had 1x naar mijn schakelpook gekeken om te zien in welke versnelling ik zat voor de rest had ik geen problemen met schakelen..
Bediening van het voertuig: voorbehoud
1/5.00 schakelen
Schakeltechniek was toch niet zo goed. Te snel schakelen, of net te laat? Kijken naar de schakelpook is wellicht ook een afleiding. Wij waren er niet bij, dus wij kunnen niet zien hoe lang je aandacht afgeleid was.

Richtingverandering: voorbehoud
5/6.00 kruispunt vrijmaken
Een kruispunt opgereden en dit niet snel genoeg vrijgemaakt, waardoor je het dwarsverkeer hinderde. Door je voorrang niet te nemen, bleef je misschien staan op het kruispunt.

Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
8/2.00 te lage snelheid
30 rijden waar je 50 mag is onaangepaste snelheid. Je kan het verkeer ermee hinderen.

Deze zaken in combinatie toonden de examinator dat je niet genoeg inzicht hebt in het verkeer (hoe snel mag je op welke baan, waar neem je voorrang, ...), dat je daardoor niet genoeg rekening kan houden met andere weggebruikers, en dat je dus nog niet vlot mee kan met het verkeer.

Dat wordt dus nog wat oefenen op vlotheid en ook met meer assertiviteit rijden (in de positieve zin, assertief is niet hetzelfde als agressief!)
Heeft de examinator zelf niets gezegd tijdens of net na je examen?
Plaats reactie