Voorrang uitrit stelplaats de lijn.

Punten van discussie.
Jonas95
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2016, 13:09

Voorrang uitrit stelplaats de lijn.

Bericht door Jonas95 »

Hallo,

Indien er geen borden zijn die de voorrang regelen moet ik dan voorrang aan rechts geven voor een uitrit van een stelplaats/parking van de lijn? Ik neem aan van wel gezien dit niet een 'aanpalende eigendom' is?

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang uitrit stelplaats de lijn.

Bericht door Inazuma »

Jonas95 schreef: 29 dec 2021, 19:20 Indien er geen borden zijn die de voorrang regelen moet ik dan voorrang aan rechts geven voor een uitrit van een stelplaats/parking van de lijn? Ik neem aan van wel gezien dit niet een 'aanpalende eigendom' is?
Een stelplaats van De Lijn is géén openbare weg, en is wel degelijk een "aanpalend eigendom"

De bussen die daar buiten rijden, dienen voorrang te verlenen (manoeuvre)


Maar de tram heeft voorrang zodra die op de openbare weg komt (ongeacht voorrangsregels en -borden )
Jonas95
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2016, 13:09

Re: Voorrang uitrit stelplaats de lijn.

Bericht door Jonas95 »

Bedankt voor je respons!

Zijn een openbare weg en aanpalende eigendom mutueel exclusief? Ik neem aan dat een parking van De Lijn waar enkel lijnbussen mogen rijden een niet openbaar terrein is? Of zie ik dat fout?

En is een aanpalende eigendom ergens beter gedefinieerd? Want zowel de openbare weg als een stelplaats van De Lijn zijn eigendom van de gemeente/staat/gewest? Dan is het enige verschil het 'aanpalend' gedeelte van 'aanpalende eigendom'. Maar vanaf wanneer wordt iets dan aanpalend? Of ben ik het veel te ingewikkeld aan het maken? :oops:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang uitrit stelplaats de lijn.

Bericht door Inazuma »

Jonas95 schreef: 30 dec 2021, 11:10 Zijn een openbare weg en aanpalende eigendom mutueel exclusief?
Neen

Een grootwarenhuisparking kan je perfect als aanpalend eigendom aanzien
Het is (doorgaans) geen eigendom van stad of gemeente

Maar het is wél openbare weg volgens talloze rechtspraak ...
Ik neem aan dat een parking van De Lijn waar enkel lijnbussen mogen rijden een niet openbaar terrein is? Of zie ik dat fout?
Het hof van cassatie heeft ooit ergens gesteld dat iets openbare weg is als er geen toegangscontrole is ...

Dat is echter absurd, want wie heeft er op bvb zijn oprit toegangscontrole :?:
Dat zou dan openbare weg worden ...

Maar als je de (eventuele) poort dicht doet, is het geen openbare weg meer ... want dan heb je een toegangscontrole.

Wat als je poort gewoon openstaat overdag -say grootwarenhuisparking- en afgesloten is na sluitingstijd ... da's zeker openbare weg overdag
Het is ook de bedoeling dat je daar binnenrijdt

Wat als je poort van depot van De Lijn openstaat overdag :?: :?: :?:
Maar daar is het niet de bedoeling dat je binnenrijdt ...

En is een aanpalende eigendom ergens beter gedefinieerd?
Neen
Zelfs openbare weg is nergens gedefinieerd in België ... daarvoor val je terug op wat de rechtspraak er van maakt.

Want zowel de openbare weg als een stelplaats van De Lijn zijn eigendom van de gemeente/staat/gewest? Dan is het enige verschil het 'aanpalend' gedeelte van 'aanpalende eigendom'. Maar vanaf wanneer wordt iets dan aanpalend? Of ben ik het veel te ingewikkeld aan het maken? :oops:
Je maakt het niet "te ingewikkeld"
Je haalt een fundamenteel probleem aan inzake verkeerswetgeving ...


Zijn al velen door verrast, oa bij oefenen voor autorijden.
Of wanneer een plaatsje in een betaalparkeergarage volgens rechtspraak plots openbare weg wordt, en je veroordeeld wordt voor niet inschrijving en niet verzekering :!:


Maar geen enkele politicus wil openbare weg definiëren ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang uitrit stelplaats de lijn.

Bericht door Inazuma »

In het kort is openbare weg en aanpalend eigendom wat een rechter er van maakt ...

In eerste antwoord dus even rechter gespeeld :mrgreen:

Maar het is wel wat je kan verwachten
Rechter gaat eerder naar de bedoeling kijken: is het de bedoeling dat "iedereen" er binnen kan/mag rijden

Op een stelplaats vd Lijn, de loods of parking van een transportfirma, uw oprit voor de deur, ... is dat duidelijk niet de bedoeling
Jonas95
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2016, 13:09

Re: Voorrang uitrit stelplaats de lijn.

Bericht door Jonas95 »

Wow, bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg over de... onduidelijkheden in de verkeerswetgeving, straf!

Een gerelateerde vraag komt dan in mij op, een kruispunt is gedefinieerd als de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen. Maar als een grootwarenhuisparking als openbare weg wordt beschouwd, dan is elke uitrit van een grootwarenhuisparking toch ook een kruispunt? (waar als je uitkomt je wel geen voorrang hebt dan wegens aanpalende eigendom) ...Maar voor bijvoorbeeld de borden die gelden tot het volgende kruispunt... gelden die dan ook maar tot de uitrit van een grootwarenhuisparking?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang uitrit stelplaats de lijn.

Bericht door Inazuma »

Jonas95 schreef: 30 dec 2021, 19:07 Een gerelateerde vraag komt dan in mij op, een kruispunt is gedefinieerd als de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen. Maar als een grootwarenhuisparking als openbare weg wordt beschouwd, dan is elke uitrit van een grootwarenhuisparking toch ook een kruispunt?
Dat is de vrij logische gevolgtrekking
Maar ik ben ze nog niet tegengekomen in Cassatie rechtspraak ... ttz in rechtspraak ten gronde

Als je een parking als openbare weg beschouwt
Die duidelijk onderscheiden is van de "normale" openbare weg
Dus een andere openbare weg is
Dan vormen die wegen bijgevolg een kruispunt


(waar als je uitkomt je wel geen voorrang hebt dan wegens aanpalende eigendom) ...Maar voor bijvoorbeeld de borden die gelden tot het volgende kruispunt... gelden die dan ook maar tot de uitrit van een grootwarenhuisparking?
Ga er zeker niet van uit dat het overal zo bekeken zal worden

De gewestelijke wegbeheerder in Vlaanderen beschouwt de in- en uitrit van parkings van winkels(centra) duidelijk steeds vaker als kruispunten (wat ook betekent dat die wegbeheerder er verantwoordelijk voor is: de wegbeheerder van de belangrijkste weg, beheert immers de signalisatie op gans het kruispunt)

Het bestond al langer (bvb Makro Deurne of Wijnegem shopping center of gelijkaardige toestanden elders), maar steeds vaker komen daar voorrangsborden, zelfs verkeerslichten, en worden deze uitritten & inritten als kruispunt aanzien, ingericht en gesignaleerd, mét bij de grotere ook herhaling van borden erna .


Maar er is eigenlijk geen enkele zinnige reden waarom dat voor een groot warenhuis dan wél zo zou bekeken worden, en voor een kleinere winkel niet ...


Bij gebrek aan wettelijke definitie van de openbare weg,
heeft de rechtspraak de openbare weg zelf erg ruim omschreven om er te kunnen bestraffen, om er een set regels te kunnen toepassen (bvb als 2 auto's botsen op warenhhuisparking)

Maar de verdere gevolgen van wat men zo bij de openbare weg voegde, daar werd duidelijk niet echt over nagedacht ... :wink:
Plaats reactie