verwarrende combinatie verkeersbord, verkeerslichten en wegmarkering

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
PieterDEC
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2020, 01:27

verwarrende combinatie verkeersbord, verkeerslichten en wegmarkering

Bericht door PieterDEC »

Hallo Daar ben ik weer :D

Origineel vond ik het niet verwarrend, maar na input van mijn vader begin ik nu toch te twijfelen.

Ik reed rond in de buurt van Kortrijk toen ik in de volgende situatie belandde (https://www.google.be/maps/@50.8096314, ... 384!8i8192) : Ik reed op de Pottelberg op de linkerrijstrook, omdat ik wat later (aan de volgende lichten) links moest afslaan. Rechts staat het bord D1A, verplicht rechtdoor. Het driekleurige licht staat op rood, maar daaronder brandde een groene pijl dat je rechtdoor mocht.
Afbeelding

Ik snap de hele opstelling hier niet helemaal. Althans ik dacht dat ik het snapte. Mijn eerste instinct is dat je gewoon door mag zolang er niemand van de tegenovergestelde richting op het voorsorteervak staat om te kruisen, maar mijn vader zegt dat ik toch best stop, want ik heb de intentie om later (bij de volgende lichten) links af te slaan.

Puur theoretisch gezien mag ik doorrijden op het linkervak zolang ik voorrang geef aan de kruisende tegenliggers, toch?
Ik denk dat ik het misschien te verwarrend uitleg, dus ik heb de exacte plaats nog eens meegegeven hierboven met de maps URL.

In een notendop dus: Ik rijd op het linker(sorteer)vak om bij de volgende lichten links af te slaan. Driekleurlicht staat op rood, daaronder groene pijl rechtdoor, rechts van mij bord D1A. Mag ik doorrijden mits ik voorrang geef aan kruisende bestuurders? Ik vermoed van wel, waarom wordt de groene pijl anders links herhaald? Lijkt me expres om het duidelijker te maken dat je ook op het linkervak door mag (mits voorrang te hebben verleend)?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verwarrende combinatie verkeersbord, verkeerslichten en wegmarkering

Bericht door Inazuma »

PieterDEC schreef: 28 nov 2021, 18:53 Het driekleurige licht staat op rood, maar daaronder brandde een groene pijl dat je rechtdoor mocht.
Mits voorrang te verlenen aan alle andere weggebruikers ...
Ik snap de hele opstelling hier niet helemaal.
Incompetente wegbeheerder ...
Dit valt niet te snappen

maar mijn vader zegt dat ik toch best stop, want ik heb de intentie om later (bij de volgende lichten) links af te slaan.
Voorsorteringspijl geldt op het kruispunt

niemand mag hier de linker rijstrook gebruiken: volgende kruispunt is rechtsaf snelweg op , en dat mag niet wegens D1

waarom wordt de groene pijl anders links herhaald?
omdat dat mag
de rechtse lichten zijn diegene die gelden, de linkse zijn slechts herhaling daarvan
Plaats reactie