M18 voorlopig

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Kdbs

M18 voorlopig

Bericht door Kdbs »

Mag je met voorlopig rijbewijs M18 vrienden in de auto hebben als je niet rijd of op een parking staat?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: M18 voorlopig

Bericht door GRO »

Komen die vrienden dan speciaal naar die parking om bij jou in de auto te gaan zitten???
Begrijp het niet goed.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: M18 voorlopig

Bericht door Benny Stinkens »

De verplichting om een geldig rijbewijs te bezitten geldt op een openbare plaats.
Dus ook op een parking :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: M18 voorlopig

Bericht door de rijprof »

Stel, je komt alleen toe op een parking waar je afgesproken hebt met vrienden.
Plots begint het heel hard te regenen en jullie gaan in de auto schuilen.
Ik denk dat daar niets mis mee is zolang je niet rijdt (en je uiteraard onder de toegelaten alcoholgrens of drugsvrij bent).

Als ma of pa even naar de winkel is en de kinderen blijven even wachten in de auto hebben ze ook geen rijbewijs :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: M18 voorlopig

Bericht door Gast »

GRO schreef: 30 aug 2021, 03:59 Komen die vrienden dan speciaal naar die parking om bij jou in de auto te gaan zitten???
Begrijp het niet goed.
Nee, stel ik spreek af met vrienden op een plek en dan komen ze bij mij in de auto zitten, zolang ik niet rij
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: M18 voorlopig

Bericht door Inazuma »

Is verboden

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 06/782-hs2

§ 4. De houder van een voorlopig rijbewijs B mag enkel begeleid worden door de ene of de andere of door de twee begeleiders bedoeld in §§ 2 en 3, en/of door een gebrevetteerde rij-instructeur, met uitsluiting van alle andere passagiers.


Er staat zelfs nergens dat er gereden moet worden.

Moment dat je instapt, of als je nog achter stuur zit als je daar parkeert, ben je bestuurder ...
Plaats reactie