Alleen rijden met voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Evy

Alleen rijden met voorlopig rijbewijs

Bericht door Evy »

Beste,

Ik heb momenteel mijn voorlopig rijbewijs (36 maanden).

Voor mijn werk moet ik soms echt mijn wagen gebruiken.

Nu mag ik in principe enkel rijden met begeleider aangezien ik geen lessen heb gevolgd.

Ik rijd enkel alleen (niet met anderen) en nooit s nachts. Treden ze hier streng tegen op? Wat zijn de mogelijke sancties?

Danku!
Evy

Re: Alleen rijden met voorlopig rijbewijs

Bericht door Evy »

Ok ik heb in andere berichten gelezen wat de mogelijke straf is maar heeft iemand die reeds voorgehad?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Alleen rijden met voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

MAG NIET !!!!!!!

Stel er is een controle ....
Stel je hebt een ongeval ....

Je rijdt dan zonder geldig rijbewijs, met alle gevolgen vandien !!!!!!!!
maar heeft iemand die reeds voorgehad?
Natuurlijk. Er zijn altijd vedetten die het toch proberen en daarna komen jammeren.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Alleen rijden met voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

Rijden zonder begeleider met een voorlopig rijbewijs model 36 maanden, is al een schending van de voorwaarden inzake scholing. En wat bedoel je met "voor je werk" ? Vervoer je daarbij goederen in commercieel verband ? Ook dat mag niet met een voorlopig rijbewijs ....

Sancties:

Quasi zeker volgt een dagvaarding voor de politierechtbank, de sanctie is best pittig :

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


* Deze bedragen nog te vermenigvuldigen met 6, dus dan kom je op een bedrag van minimaal 300 euro, tot maximaal 3.000 euro
==> Maar een gedeelte kan voorwaardelijk zijn.

* Daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.
* Daarbovenop nog gerechtskosten.

En dan begint het verzekeringsverhaal nog als je toch 's een ongeval zou krijgen (wat we je uiteraard niet toewensen).


En ja, er zijn er al die erop betrapt geweest zijn. Hier op het forum hebben we al een aantal keer een vraag gekregen van mensen die bang zijn voor wat hen nu boven 't hoofd hangt ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
gast1

Re: Alleen rijden met voorlopig rijbewijs

Bericht door gast1 »

Kan ook nog zijn dat de procureur des Konings opdracht geeft om het voorlopig rijbewijs mee met het PV te bezorgen op zijn ambt.
Persoon in kwestie moest de week daarna examen gaan afleggen.
Gaat heel moeilijk zonder voorlopig rijbewijs.
Was tegengehouden wegen rijden in WE nacht door werken met max. snelheid 30 km/u in bebouwde kom terwijl de vastgestelde snelheid door politie 120 was.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Alleen rijden met voorlopig rijbewijs

Bericht door bert.covens »

120, waar 30 is toegestaan is een overschrijding van 90 km/u. Bij dergelijke vaststellingen, is het logisch dat de politie hun vaststellingen meedeelt aan het parket, en dat de procureur hen de opdracht geeft om om het rijbewijs onmiddellijk in te trekken.

Voor dergelijke grote overschrijding, is een onmiddellijke inning of minnelijke schikking uitgesloten. Het parket dagvaardt dan de overtreder voor de politierechtbank.
gast1 schreef:Kan ook nog zijn dat de procureur des Konings opdracht geeft om het voorlopig rijbewijs mee met het PV te bezorgen op zijn ambt.
Persoon in kwestie moest de week daarna examen gaan afleggen.
Ik vrees dat we hier niet het ganse verhaal kennen.

Het parket dagvaardt in zo'n geval de overtreder. Het is de politierechter die een verval kan uitspreken, en het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk kan maken van zogenaamde herstelexamens. Maar daar gaat wel iets meer tijd overheen dan 1 week om voor de rechter te verschijnen. Dat duurt minstens vele maanden, tot net geen jaar. Na de uitspraak, moet het vonnis dan nog betekend worden aan de overtreder. De wijkagent komt daarmee langs. De overtreder moet dan (als ik 't goed heb) binnen de 4 dagen zijn rijbewijs neerleggen ter griffie. En het verval gaat dan in, de 5 de dag na kennisgeving.

Dus neen, op nauwelijks een week tijd na de overtreding al veroordeeld zijn, de kennisgeving daarvan ontvangen, en het herstelexamen afgelegd hebben, is simpelweg onmogelijk. Tenzij dit herstelexamen een eerdere overtreding betrof, en de overtreder zich voor déze inbreuk nog moet verantwoorden.
gast1 schreef:Gaat heel moeilijk zonder voorlopig rijbewijs.
De overtreder krijgt een schrijven toegestuurd met daarin de instructies aangaande de herstelexamens. Het is niet de eerste keer dat een vervallenverklaarde via de rijschool een rijexamen aflegt, al dan niet met voorafgaandelijk enkele lessen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
nel.coussement

Re: Alleen rijden met voorlopig rijbewijs

Bericht door nel.coussement »

Ik snap het even niet, mijn rijschool waar ik 20u rijschool deed, zei me dat ik nu alleen mocht rijden met m'n voorlopig rijbewijs en dus zonder een begeleider!! Zolang je voorlopig rijbewijs niet vervallen is, mag dat toch wel of niet ??
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Alleen rijden met voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

nel.coussement schreef: 23 jun 2021, 20:56 Ik snap het even niet, mijn rijschool waar ik 20u rijschool deed, zei me dat ik nu alleen mocht rijden met m'n voorlopig rijbewijs en dus zonder een begeleider!! Zolang je voorlopig rijbewijs niet vervallen is, mag dat toch wel of niet ??
Als je een voorlopig rijbewijs M18 bezit mag je alleen rijden.
In dit topic hebben we het over een voorlopig rijbewijs M36 en daarmee mag je nooit alleen rijden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie