Voorrang van rechts - Antwerpen - Viséstraat/Halenstraat

Punten van discussie.
eddyvv
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2021, 12:11

Voorrang van rechts - Antwerpen - Viséstraat/Halenstraat

Bericht door eddyvv »

Volgens de wegcode geldt:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.
Zie foto's. Veronderstel dat ik de wagen ben die de rode pijl volgt, heb ik voorrang op de wagens die van links komen?
Waarom dit onduidelijk is:
  • Er zijn nergens borden of wegmarkeringen die de voorrang aanduiden.
  • Ik kom van rechts maar vergeleken met de wagens die van links komen, voer ik een manoeuvre uit (ik steek de rijbaan over) en de wagens die van links komen volgen gewoon de rijbaan.
  • Ik kom uit een "zijstraat" en de andere wagens komen uit een "hoofdstraat".
  • Ik rij op een verhoogde inrichting, betekent dit dat ik voorrang moet verlenen of niet?
Kan iemand mij trouwens vertellen of punt 3 iets geldig is? Ik hoor dit vaak maar vind hier niet over terug in de wegcode, een "hoofdstraat" als in een straat die breder lijkt dan zijn zijstraten.

Graag verduidelijking, alvast bedankt!

Ik denk persoonlijk, overeenkomstig met mijn kennis uit de wegcode, dat ik (rode pijl) voorrang heb op wagens die van links komen (blauwe pijl). Maar in de praktijk lijken de wagens die van links komen dit nooit te respecteren.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang van rechts - Antwerpen - Viséstraat/Halenstraat

Bericht door de rijprof »

Volgens ik kan zien op de foto's is het daar voorrang van rechts.
De bestuurders komende van de blauwe pijl op jouw tekening, moeten aan jou voorrang verlenen.
Let op dat je zelf ook voorrang moet verlenen aan de bestuurders die voor jou van rechts komen.

De meesten vegen hier vierkant hun voeten aan maar...
soms kan het zijn dat jij even geblokkeerd staat omdat je zelf voorrang aan rechts moet verlenen aan een hele rij auto's, zodat het voor de auto's, komende van de blauwe pijl, weinig zin heeft om te wachten.
Ook zijn er bestuurders die denken als je stopt dat je dan jouw recht op voorrang hebt verspeeld, hetgeen niet klopt. Zelfs al stop je dan nog behoud je het recht op voorrang. Maar of je die zal 'krijgen' is een andere vraag. Veel bestuurders passen de regel 'voorrang van rechts' niet correct toe.

Hoofdstraat bestaat niet in de wegcode. Het is niet de breedste weg die altijd voorrang heeft, dat speelt geen enkele rol.
De rijbaan oversteken, 'buiten een kruispunt', is een manoeuvre. Hier kom je aan een kruispunt waar de voorrangsregels gelden.
Oversteekplaats voetgangers: enkel voorrang verlenen aan voetgangers.
Geen fietspad hier. Indien er toch een doorlopend fietspad zou zijn; moet je enkel voorrang geven aan wie gerechtigd op het fietspad rijdt (fietsers, brommers, speed pedelecs, snelle steps, ...).
Verhoogde inrichting speelt ook geen rol betreffende de voorrang.

Wees gewoon voorzichtig als je merkt dat aan jou geen voorrang wordt verleend en wacht even af tot je duidelijk ziet dat je veilig kunt verder rijden.
Voorrang van rechts moet je 'krijgen'. Een beetje 'veilig' aandringen, (wat meer assertief zijn) kan geen kwaad, maar iedereen moet extra voorzichtig zijn aan kruispunten. Hou het vooral veilig!
Het n.l. de plicht van een bestuurder om voorrang te verlenen (geven) aan een bestuurder die van rechts komt (die voorrang zou moeten 'krijgen').
2.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang van rechts - Antwerpen - Viséstraat/Halenstraat

Bericht door Inazuma »

eddyvv schreef: 19 mar 2021, 13:46 Veronderstel dat ik de wagen ben die de rode pijl volgt, heb ik voorrang op de wagens die van links komen?
Je hebt voorrang op de donkere auto die van links komt
Je moet voorrang verlenen aan de bestelwagen van Stad A die van rechts komt
Je moet voorrang verlenen aan tegenliggers uit de overkant van de Visestraat
Je moet voorrang verlenen aan de trams uit BEIDE richtingen

Er zijn nergens borden of wegmarkeringen die de voorrang aanduiden.
Voorrang van rechts dus

voer ik een manoeuvre uit (ik steek de rijbaan over)
Neen, dat is voor buiten de kruispunten ...
Ik kom uit een "zijstraat" en de andere wagens komen uit een "hoofdstraat"
Dat is geen verkeersregel ...

Om dergelijke regeling in te voeren, zijn er voorrangsborden uitgevonden
En die staan er niet ...

Ik rij op een verhoogde inrichting, betekent dit dat ik voorrang moet verlenen of niet?
Maakt niets uit voor de voorrang.

Kan iemand mij trouwens vertellen of punt 3 iets geldig is? Ik hoor dit vaak maar vind hier niet over terug in de wegcode, een "hoofdstraat" als in een straat die breder lijkt dan zijn zijstraten.
Broodje aap, cafépraat, ...
Plaats reactie