Stoppen op zebrapad - overtreding

Punten van discussie.
Lindsey19
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2021, 16:31

Stoppen op zebrapad - overtreding

Bericht door Lindsey19 »

Beste,
Mijn vraag was of stoppen op een zebrapad bij file een overtreding vd 2de of 3de graad is?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Grtjes

Lindsey
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stoppen op zebrapad - overtreding

Bericht door Inazuma »

Lindsey19 schreef: 11 mar 2021, 11:44 Mijn vraag was of stoppen op een zebrapad bij file een overtreding vd 2de of 3de graad is?
Hangt er van af hoe & waar ...

Inbreuk op Art 40.4.1 is 3de graads

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... n/488-art3

Op plaatsen waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, moet de bestuurder, zelfs wanneer het verkeer in zijn rijrichting is opengesteld, de voetgangers die zich regelmatig op de rijbaan hebben begeven, de gelegenheid laten het oversteken met een normale gang te beëindigen.

Bovendien, zo er op die plaatsen een oversteekplaats voor voetgangers is, moet de bestuurder in ieder geval stoppen vóór de oversteekplaats voor voetgangers wanneer het verkeer in zijn rijrichting gesloten is.


Dit is dus bij rood licht, of als een agent je beveelt er te stoppen



In normale omstandigheden, is Art 40.5 een niet-ingedeelde, dus eerste-graads overtreding

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /210-art40

40.5. De bestuurder mag een oversteekplaats voor voetgangers niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Lindsey19
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2021, 16:31

Re: Stoppen op zebrapad - overtreding

Bericht door Lindsey19 »

Ik had groen bij het verkeerslicht en het was pas verderop dat ik even heb stilgestaan op het zebrapad. Er stond een stilstaande bus voor mij.

Dus dat zal dan 1ste graads zijn.

Dankjewel voor de toelichting!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stoppen op zebrapad - overtreding

Bericht door de rijprof »

Ik had groen bij het verkeerslicht en het was pas verderop dat ik even heb stilgestaan op het zebrapad.
1. Ik vermoed dat je bedoelt: 'gestopt' op de oversteekplaats (zebrapad). Stilstaan betekent in het verkeersreglement 'laden en lossen of een passagier laten in- of uitstappen' en dat mag niet op een oversteekplaats, maar even stoppen tijdens verkeersdeelname is toegelaten zolang je geen voetgangers gaat hinderen.

2. Als je groen licht had, hebben de voetgangers aan de dwarsende oversteekplaats rood. Dus normaal ga je op dat moment geen voetgangers kunnen hinderen. Of was het gebeurd na het afslaan aan de oversteekplaats op de weg die je ging oprijden? Of misschien aan de oversteekplaats aan de overkant van het kruispunt, tewijl het verkeer geblokkeerd was? Kun je wat verduidelijken?

Wanneer het rood wordt en je staat nog steeds op de oversteekplaats gestopt, kan het zijn dat je dan wél de voetgangers gaat hinderen. Misschien was het dat wat er is gebeurd?

Hou er rekening mee bij druk verkeer of je 'mee door de groenfase' kunt, zoniet wacht je best vóór de oversteekplaats voor het geval het oranje en rood wordt en er dan voetgangers kunnen oversteken waar jij dan flink in de weg staat zodat ze zowat omheen jouw auto moeten lopen en jij daar wat verveeld mee zit :oops: . Sommige voetgangers worden dan een beetje boos. Dus tracht deze situatie te vermijden.

3. Heb je hier een boete voor gekregen of is dit een theoretische vraag?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stoppen op zebrapad - overtreding

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 12 mar 2021, 15:38 , maar even stoppen tijdens verkeersdeelname is toegelaten zolang je geen voetgangers gaat hinderen.
Neen, dat is verboden ...

40.5 hierboven ...
Lindsey19
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2021, 16:31

Re: Stoppen op zebrapad - overtreding

Bericht door Lindsey19 »

Ik was gestopt op de oversteekplaats en dit was aan de oversteekplaats aan de overkant. De voetgangers hadden op het moment vd feiten nog rood.

Dit was puur een theoretische vraag.
Plaats reactie