remmen op de motor

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
yente

remmen op de motor

Bericht door yente »

Hey hey,

ik heb een vraagje over remmen op de motor: moet dit wel of niet? heb al veel tegenstrijdige dingen gelezen op het internet.
stel je rijdt 70 per uur (4de vitesse) en beetje verder is een rood licht, hoe anticipeer je hier het beste op?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: remmen op de motor

Bericht door de rijprof »

yente schreef: 16 jan 2021, 16:15 Hey hey,

ik heb een vraagje over remmen op de motor: moet dit wel of niet? heb al veel tegenstrijdige dingen gelezen op het internet.
stel je rijdt 70 per uur (4de vitesse) en beetje verder is een rood licht, hoe anticipeer je hier het beste op?
Gewoon gas los, bijremmen en als het nodig is, terugschakelen naar een versnelling die best past in het geval het groen wordt je vlotjes te kunt versnellen.

Indien je kunt inschatten dat het lang rood licht zal zijn en je waarschijnlijk volledig tot stilstand zal komen, dan rem je gewoon, laat maar in 4de en ontkoppel je aan lage toerentallen.

Indien er kans is dat het groen gaat worden, (kun je soms zien aan de voetgangerslichten van het dwarsverkeer)
dan rem je en bij lage toerentallen schakel je terug naar de best passende versnelling om vlot te kunnen versnellen als het dan groen wordt.
Terugschakelen kan van 4 naar 3 of van 4 naar 2, afhankelijk van jouw snelheid op dat ogenblik.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
yente

Re: remmen op de motor

Bericht door yente »

dankje!
bij dit deeltje 'Indien je kunt inschatten dat het lang rood licht zal zijn en je waarschijnlijk volledig tot stilstand zal komen, dan rem je gewoon, laat maar in 4de en ontkoppel je aan lage toerentallen.', bedoelt u tegen dat ik aan het licht ben naar eerste terug schakelen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: remmen op de motor

Bericht door de rijprof »

yente schreef: 16 jan 2021, 17:11 dankje!
bij dit deeltje 'Indien je kunt inschatten dat het lang rood licht zal zijn en je waarschijnlijk volledig tot stilstand zal komen, dan rem je gewoon, laat maar in 4de en ontkoppel je aan lage toerentallen.', bedoelt u tegen dat ik aan het licht ben naar eerste terug schakelen?
Naar 1ste schakelen doe je vanuit stilstand.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Yente

Re: remmen op de motor

Bericht door Yente »

Juist, was even verward!
Klopt het dan dat je het ‘ontkoppelen’ vanaf de motor onder 1000 toeren zit, blijft verderzetten tot je stil staat (dus je koppeling blijft induwen)?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: remmen op de motor

Bericht door de rijprof »

Klopt het dan dat je het ‘ontkoppelen’ vanaf de motor onder 1000 toeren zit, blijft verderzetten tot je stil staat (dus je koppeling blijft induwen)
Juist! Pas ontkoppelen onder 1000 t/m. Blijven ontkoppelen tot stilstand want rond de 500 toeren/m begint de motor te schokken en daaronder valt hij stil.
Terugschakelen naar een versnelling die best past bij jouw snelheid, indien nodig of nuttig. Pas bij stilstand naar 1ste.
Blijf zo lang mogelijk gekoppeld rijden (koppelingspedaal los) en ontkoppel (koppelingspedaal indrukken) pas wanneer je onder 1000 t/m komt en zeker net voor de 500 t/m.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
yente

Re: remmen op de motor

Bericht door yente »

Oh super, nu weet ik zeker dat ik het juist doe!
bedankt :)
inez123

Re: remmen op de motor

Bericht door inez123 »

Hallo,
dus begrijp ik het goed dat als je al op voorhand weet dat je sowieso tot stilstand zal moeten komen bij dat rode licht, je dat hele stuk gwn in 4e moet blijven rijden tot de stilstand?

En dus NIET op deze manier?: eerst rijden in 4e, dan rond de snelheid 50 km/u terugschakelen naar 3e, dan rond de snelheid 30 km/u terugschakelen naar 2e ... en dan op het einde pas volledig ontkoppelen om tot stilstand te komen
Want zo deed ik het eigenlijk altijd :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: remmen op de motor

Bericht door de rijprof »

De techniek van telkens sequentieel terug te schakelen is reeds lang achterhaalt.Dat is niet meer van deze tijd.
Nu hoeft het niet meer. Het mag nog wel maar het heeft toch wat nadelen:
onnodig belasten van mechanische onderdelen (vooral de koppelingsschijven) en ietsjes meer verbruik.
Hoe minder je moet koppelen (koppelingspedaal omhoog hoe minder slijtage).
Ik laat liever remblokjes vervangen (100 €) dan een koppeling (1000 € of meer).

Gewoon remmen en bij lage toerentallen ontkoppelen, meer niet en het is ook nog gemakkelijker :wink: .
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: remmen op de motor

Bericht door Inazuma »

inez123 schreef: 05 feb 2021, 15:51 En dus NIET op deze manier?: eerst rijden in 4e, dan rond de snelheid 50 km/u terugschakelen naar 3e, dan rond de snelheid 30 km/u terugschakelen naar 2e ... en dan op het einde pas volledig ontkoppelen om tot stilstand te komen
Mag ook, maar moet niet meer

Is ook een véél interessantere manier van remmen / snelheid controleren op heuvelachtig terrein of in bergen.

Slijtage ... is minimaal
Als je dit juist doet rij je vlotjes 200000 km met dezelfde koppeling en remmen ...
Plaats reactie