Er staat dus niet aan elke, maar aan iedere bestuurder.
De tractor moet aan iedere bestuurder voorrang geven, dus ook aan de tegenligger.
Niet alleen aan de dwarsrijbaan, dit is interpretatie van uwentwege.
Je nadert een kruispunt met een voorrangsweg en je stopt om voorrang te verlenen aan een voertuig dat van je linkerkant komt. Een tegenligger was ook gestopt om datzelfde voertuig dat van zijn rechterkant kwam voorrang te verlenen.
Beide hebben in dit geval hun voorrangsplicht voldaan n.a.v. de omgekeerde driehoek of het stopbord.
Ze mogen beide hun weg vervolgen en er ontstaat een nieuwe voorrangssituatie (namelijk het kruisen)
Dan moet dus links afslaand voorrang geven aan rechtdoor gaand verkeer.
M.a.w. In het geval van de aardeweg heb je maar 1 voorrangssituatie.
De tractor moet voorrang geven aan iedere bestuurder.
Bij voorrangsborden heb je 2 voorrangssituaties achter elkaar.
1) men moet voorrang geven aan iedere bestuurder (dit telt voor zowel diegene die afslaat, maar ook voor diegene die rechtdoor rijdt)
Daarna mogen beide verder rijden maar komen in de 2de situatie terecht (het kruisen)
Dat was misschien wel de bedoeling van de wetgever, maar dan heeft hij het toch stuntelig verwoord, niwaar?
Kijk... Als de wetgever "een aardeweg afrijden" had opgenomen in de lijst van manoeuvers die worden opgesomd in art. 12.4 dan was er al minder onduidelijkheid.
Wat ook de bedoeling was van de wetgever, één ding is mij duidelijk, hij had het duidelijker kunnen formuleren dan nu het geval is.
Zoals Inazuma al eerder schreef: je trapt hier een open deur in
Jammer genoeg is dit niet alleen zo in dit artikel, maar zowat in het hele verkeersreglement.
Men heeft ooit een vereenvoudigde wetgeving aangekondigd, maar ik vrees dat we beide niet oud genoeg gaan worden om dit nog mee te maken