Voorrang van rechts

Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Voorrang van rechts

Bericht door Peter_Adams »

De vraag 7486 is of de "voorrang van rechts" telt indien de verkeerslichten op dit kruispunt niet werken en er staat ook een bord met omgekeerde driehoek dus "voorrang verlenen". Ik heb hier "juist" geantwoord maar blijkbaar is dat "fout". Het verschil tussen de 2 borden is mij onduidelijk, dus graag een woordje uitleg aub ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

Als er een voorrangsbord B1 (de omgekeerde driehoek) staat, geldt er niet de voorrang van rechts
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorrang van rechts

Bericht door Benny Stinkens »

Peter_Adams schreef: 14 okt 2020, 13:37 Het verschil tussen de 2 borden is mij onduidelijk.
Over welke 2 borden heb je het :?:
Op de foto staat maar 1 bord :idea:

Afbeelding
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Re: Voorrang van rechts

Bericht door Peter_Adams »

1. Sorry maar Mijn vraag over het verschil tussen die 2 borden was bijkomend en het 2de bord waarover ik het had staat inderdaad niet op de foto. Het gaat over de roodomlijnde driehoek met een kruis en wat betekent : "ongecontroleerd kruispunt waar voorrang van rechts telt". De terminologie is dus wel anders want de omgekeerde driehoek betekent : "voorang verlenen aan iedere weggebruiker" maar je moet in bijde gevallen hetzelfde doen namelijk voorrang verlenen. Vandaar mijn vraag wat het praktische verschil is tussen deze 2 borden ?
2. Terug over de vraag 7486 : in geval de verkeerslichten niet werken geldt dus het verkeersbord dat zegt dat ik voorrang moet verlenen (dus ook aan rechts) en vermits de vraag is "geldt hier de voorrang van rechts ?" dan vind ik het heel verwarrend dat ik hier "fout" op moet antwoorden want als er iemand van rechts op het kruispunt wil komen moet ik die toch voorrang verlenen ? Of zie ik dat verkeerd ?
Peter
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorrang van rechts

Bericht door Benny Stinkens »

Peter_Adams schreef:ongecontroleerd kruispunt
Waar hebt u deze tekst vandaan gehaald :?:

Afbeelding
B1. Voorrang verlenen.

Afbeelding
B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.


De omgekeerde driehoek betekend dus dat je voorrang moet verlenen aan de bestuurder op de rijbaan die je gaat oprijden.
Het bord voorrang van rechts betekend dus dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders die van rechts komen.

Bij vraag 7486 moet je uiteraard voorrang geven aan de bestuurders die van rechts komen.
Maar er geld niet de regel voorrang van rechts, maar de regel dat je iedere bestuurder voorrang moet geven die op de rijbaan rijdt die je gaat oprijden.
De vraag is dus niet of je voorrang van rechts moet verlenen, maar welke regel is hier van toepassing :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Peter_Adams
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 okt 2020, 13:26

Re: Voorrang van rechts

Bericht door Peter_Adams »

Bedankt, nu begrijp ik het.
Toch wil ik even opmerken dat verschillende vragen vrij misleidend zijn opgesteld. Het kost soms meer moeite om de vraag goed te begrijpen dan de leerstof zelf. In dit geval heeft u natuurlijk gelijk, het gaat om een andere verkeersregel weliswaar met dezelfde actie die je moet doen, namelijk voorrang verlenen.
Maar ook vragen met een dubbele ontkenning zijn soms misleidend : bvb eerst krijg je een paar vragen met "heeft deze wagen voorrang ?" ja of neen ? en daarna krijg je een vraag zoals "deze wagen moet géén voorrang verlenen" : juist of niet juist ?
Uiteindelijk wen je er wel aan maar het kost veel kostbare tijd om de vraag te "begrijpen".
De tekst van het verkeersbord vond ik (per ongeluk) op "rijbewijs online" ipv "gratis rijbewijs online" :wink:
Groetjes en bedankt

[De extensie png is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

Peter_Adams schreef: 15 okt 2020, 18:18 Toch wil ik even opmerken dat verschillende vragen vrij misleidend zijn opgesteld. Het kost soms meer moeite om de vraag goed te begrijpen dan de leerstof zelf.
Die zitten er tussen opdat je de vraag goed zou lezen, en niet leest wat je denkt dat er wel zal staan ...

En om je wat te laten nadenken - ook verkeerssituaties zijn niet altijd even duidelijk :wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorrang van rechts

Bericht door GRO »

Tweede verkeersbord (site Wees Wegwijs). De uitleg voorrang verlenen aan ALLE bestuurders is niet correct. Je moet voorrang verlenen aan bestuurders op de (dwarsende) rijbaan die je gaat oprijden.

De term 'ongecontroleerd kruispunt' komt vermoedelijk uit Nederland.

Een vraag als: "deze wagen moet geen voorrang verlenen", staat niet op de site. Er zijn wel vragen die beginnen met: "Wat is juist?", waarbij 1 van de drie antwoorden correct is. En vragen die beginnen met "Wat is fout?" waarbij 1 van de drie antwoorden foutief is.

Als je bij vraag 7486 hebt geantwoord dat daar de voorrang van rechts geldt, dan is dat fout. Het bord zegt dat je daar voorrang moet verlenen aan bestuurders op de dwarsende rijbaan (die dus zowel van links als van rechts kunnen komen).
Plaats reactie