Auto getakeld als bewoner met bord E9a (parkeeren toegelaten) en onderbord "enkel vergunningshouders"

Punten van discussie.
dimitrim
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020, 21:50

Auto getakeld als bewoner met bord E9a (parkeeren toegelaten) en onderbord "enkel vergunningshouders"

Bericht door dimitrim »

Geachte lezer,

Recent werd mijn wagen, in de straat waar ik woon, getakeld.
Dit omdat er een bord E9a (witte P in blauwe rechthoek) voor de parkeerplaats stond.
Onder dit bord bevond zich een ander blauw rechthoekig bord met de letterlijke vermelding: "enkel vergunninghouders / van datum_x 07u tot datum_x 19u". Op datum_x werd mijn wagen dan getakeld met een kost van €150 + boete die nog dient binnen te komen.

Ik parkeer hier, of beter gezegd ergens in deze straat, altijd vermits ik er woon en van de stad een parkeervergunning heb om mijn wagen met mijn nummerplaat in deze zone te parkeren. Deze twee borden inclusief een zwarte pijl op wit rechthoekig bord waren de enige borden die geplaatst werden en hier heb ik ook een foto van.

Bij het parkeren ging ik er dus ook van uit dat "vergunninghouders" op mij van toepassing was daar ik een parkeervergunning voor deze zone van de stad heb. Er werd nergens een verbodsbord geplaatst, en dus ben ik ook van mening dat mijn wagen onterecht getakeld werd.

Graag hoor ik dan ook de inzichten van mensen met meer verstand ter zake.

Ik zie uw opmerkingen alvast met belangstelling tegemoet.

EDIT: hierbij, in bijlage, de foto van de geplaatste verkeersborden.
Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Auto getakeld als bewoner met bord E9a (parkeeren toegelaten) en onderbord "enkel vergunningshouders"

Bericht door Inazuma »

GAS-PV :?:

Daar kan je zonder enig gevaar bezwaar tegen maken :mrgreen:
Wel binnen de 30 dagen ...

Regulier PV is lastiger ...
Prijs nu is 58€ + takelkosten
Dat is het maximum dat je te winnen hebt voor de politierechtbank (indien gewoon PV)
Wat het kan gaat kosten, weet je nooit vooraf.

Ik noem dat de omgekeerde Lotto
Je weet wat je mogelijk maximaal kan winnen
Je weet nooit vooraf wat je inzet zal zijn ...


Je kan inderdaad stellen dat je een vergunning hebt
Al zou die onder (gemeentelijke) "parkeerkaart" of "bewoners" vallen als (reglementair) onderbord :mrgreen:

:arrow:

"vergunninghouders" zijn niet voorzien in de wegcode als wettelijk toegelaten beperking van een parkeertoelating dmv E9a (of enig ander parkeerbord)

En laat nu enkel de voorziene onderborden /opschriften toegelaten zijn onder borden E9. en parkeerborden in het algemeen :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /253-art70

Artikel 70. Verkeersborden betreffende het stilstaan en het parkeren

70.1. De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren worden hierna afgebeeld. Zij mogen alleen worden aangevuld met het symbool of een van de opschriften voorzien voor iedere categorie van verkeersborden.


Die opschriften bij een E9a , zijn voorzien in Art 70.2.1.3 a)

"Vergunninghouders" staan daar nergens in een of andere vorm tussen ...
Ergo, dat deel van het onderbord is niet conform de verkeerswetgeving, want er niet in voorzien.
En niet conform Art 5 (dat waarschijnlijk ook op het PV staat).

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/103-art5

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.



Màààààr Art 70.2.1.3 a) voorziet

a) Een opschrift kan aanduiden :
* een parkeerbeperking.
vb. - uitgezonderd maandag van 7 tot 19 u.


Dit is altijd gebruikt als een parkeerbeperking in de tijd, zoals het vb ook aangeeft.

Maar je kan zo zien komen dat men dergelijke vaagheid ook kan proberen te gebruiken om élk soort beperking als "voorzien" te gaan beschouwen.

Al wordt dat dan natuurlijk wel gek:
Wetgeving voorziet dat enkel voorziene beperkingen bij parkeerborden mogen.
Dan kan je een (tijds)beperking daarbij moeilijk gaan verdraaien tot een bepaling die eigenlijk àlle vormen van beperkingen zou toelaten, want het was duidelijk de bedoeling van de wetgever om de uitzonderingen te beperken ...



De tijdsbeperking is wél geldig - al is het handgeschreven lettertype daar niet conform.



De term "vergunningshouders" is een relatief recente "uitvinding" om allerhande verkeersborden te beperken naar de wensen & nukken van de wegbeheerder, zonder dat er naar de legitimiteit van de maatregel gekeken wordt ... of net toegepast wanneer er wettelijk geen beperking is, zoals die wel bestaat inzake parkeerborden.

Niets beperkt bvb de uitzonderingen onder een toegangsverbod C3, dus daar zie je ook vaak "vergunningshouders" opduiken.
dimitrim
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020, 21:50

Re: Auto getakeld als bewoner met bord E9a (parkeeren toegelaten) en onderbord "enkel vergunningshouders"

Bericht door dimitrim »

Bedankt voor uw uitgebreide reactie!

Ik heb de PV nog niet binnen gekregen, dus weet niet of het om een GAS of reguliere PV gaat. Wel weet ik dat de politie ter plaatse is geweest om ook de takeldienst aan te stellen.

U heeft absoluut gelijk over de omgekeerde Lotto, al is het natuurlijk jammer van de €200 voor wat mijns inziens een eerlijke vergissing was.
Ik heb het zonet nagekeken op de site van de stad Hasselt, en ze noemen het wel degelijk overal een (bewoners)parkeervergunning, geen parkeerkaart of dergelijke.
https://www.hasselt.be/nl/bewonersparkeervergunning

Op die pagina staat zelfs een link naar een retributiereglement waar het volgende in staat:
Artikel 2.1.6: Geldigheid per parkeerzone
Artikel 2.1.6.1: Blauwe zone
Een bewonersparkeervergunning die werd uitgereikt op een adres binnen een parkeerzone waar een
blauwe zonereglementering ‘uitgezonderd vergunninghouders’ of ‘uitgezonderd bewoners’ van
toepassing is, geeft het recht om gratis en zonder tijdsbeperking te parkeren binnen de desbetreffende
parkeerzone.
Deze parkeervergunning geeft ook het recht om gratis en zonder tijdsbeperking te parkeren van 16:00
uur tot 10:00 uur op de toegewezen betaalparking(s) zoals bepaald in artikel 3 van dit reglement.
Deze parkeervergunning geeft geen recht op gratis parkeren binnen andere parkeerzones met
beperkte parkeertijd (betalend parkeren en blauwe zone).
Probeer het maar allemaal te volgen als simpele weggebruiker... :P

Nu heb ik totaal geen ervaring met rechtszaken/politierechtbank etc. dus misschien dat ik het toch met een advocaat moet bespreken, al blijft de vraag: is het dit allemaal waard. Misschien ligt het gewoon aan mij en zegt de rechter uiteindelijk "alé dat spreekt toch voor zich meneer, dat weet toch iedereen dat ge daar dan niet moogt staan".

Nogmaals bedankt voor uw reactie.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Auto getakeld als bewoner met bord E9a (parkeeren toegelaten) en onderbord "enkel vergunningshouders"

Bericht door Inazuma »

dimitrim schreef: 04 okt 2020, 20:50
Ik heb het zonet nagekeken op de site van de stad Hasselt, en ze noemen het wel degelijk overal een (bewoners)parkeervergunning, geen paarkeerkaart of dergelijke.
https://www.hasselt.be/nl/bewonersparkeervergunning
Die laat u toe te parkeren waar er bewonersparkeren geldt, of geeft uitzondering op betalend parkeren / blauwe zone

Afbeelding

Maar Hasselt zou beter de dingen benoemen zoals ze in de wegcode staat ...
Een bewonersparkeervergunning die werd uitgereikt op een adres binnen een parkeerzone ... blahblah
Een parkeerzone is immers heel wat anders dan een zonale parkeerreglementering ...

Een parkeerzone is de markering in Art 75.2
Alleen dat wordt in de wegcode als "parkeerzone" benoemd (ook in intussen verwijderde artikels)
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75

blauwe zonereglementering ‘uitgezonderd vergunninghouders’ of ‘uitgezonderd bewoners’ van
toepassing is, geeft het recht om gratis en zonder tijdsbeperking te parkeren binnen de desbetreffende
parkeerzone.
Argument er bij:

Zo komt u er toe dat u mag parkeren waar "uitgezonderd vergunningshouders" toegelaten zijn ...


Alleen :
De zonale parkeerreglementeringen gelden niet waar er plaatselijke reglementeringen staan dmv parkeerborden ...

blijft de vraag: is het dit allemaal waard.
Dat is dus altijd de vraag ...

Bij GAS kan je probleemloos bezwaar indienen, dus indien GAS: gewoon doen
Indien bezwaar afgewezen, moet je zelf naar de politierechtbank stappen (of alsnog betalen)


Gewoon PV is lastiger
Systeem is duidelijk gemaakt om bezwaar te ontmoedigen
Anders kan je dat niet noemen ...

Via verkeersboetes.be moet je zowel digitaal als (wat geregeld vergeten wordt) op papier bezwaar aantekenen

Onmiddellijke inning is 58€
Maar als Parket bezwaar niet aanneemt (wat ze vaak niet doen: ga maar naar de rechter ...) wordt Minnelijke Schikking Parket al meteen 85€
Betaal je die MS evenmin, krijg je bevel tot betalen van 115€
Tegen zo'n bevel moet je zélf een procedure starten voor de politierechtbank !

(alles plus takelkosten)


Uiteindelijk komt het er op naar dat de procedure omgedraaid wordt, en je ultiem zélf je onschuld moet gaan bewijzen voor de rechtbank ipv dat Parket je moet vervolgen als ze denken een zaak te hebben ...

Misschien ligt het gewoon aan mij en zegt de rechter uiteindelijk "alé dat spreekt toch voor zich meneer, dat weet toch iedereen dat ge daar dan niet moogt staan".
Die kans bestaat inderdaad.
Plaats reactie