vraag 12319 (leerstof)

Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Ebu26 »

de vraag is:
Afbeelding
De blauwe auto wil naar rechts afslaan.

A. Hij doet dit via de eerste rechtse rijstrook (1).
B. Hij doet dit via de tweede rechtse rijstrook (2).
C. Hij mag kiezen via de eerste of de tweede rijstrook.
Ik heb hier A. geantwoord maar dat was blijkbaar fout. Ik heb de extra uitleg gelezen, dat zegt:
LES 21 - 'Afslaan'.
Het is binnen de bebouwde kom, en daar mag hij kiezen of hij op de eerste of tweede rijsrook rijdt als er twee rijstroken in zijn rijrichting zijn.
Maar ik herinner niet dat ik dit in de theorie leerstof had gezien en ben daarom direct naar Les 21 gegaan omdat als extra informatie naar Les 21 word verwezen..... maar ik heb daar hierover niets gevonden.

Dus in welke les wordt er uitgelegd dat je binnen de bebouwde kom de keuze hebt om beide rijstroken te kiezen? Je moet toch zoveel mogelijk rechts rijden? behalve in een eenrichtingsweg, een rijstrook die het meest naar jouw bestemming beantwoordt en in file maakt het niet uit dacht ik.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door GRO »

Les 15 (onderaan)
Binnen een bebouwde kom.
Les 2

Dus:
Binnen een bebouwde kom, als er 2 rijstroken in jouw rijrichting zijn, dan mag je ook op de linker rijstrook in jouw rijrichting blijven rijden, als die het best aan je bestemming beantwoordt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Benny Stinkens »

Mijn opmerking zou eerder de wegmarkering op de foto zijn. (de 2 rechte witte pijlen)
Ik heb nog nooit 2 witte voorsorteringspijlen gezien aan het begin van een kruispunt. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Ebu26 »

GRO schreef: 09 sep 2020, 02:55 -Les 15 (onderaan)
Binnen een bebouwde kom.

-Les 2

Dus:
Binnen een bebouwde kom, als er 2 rijstroken in jouw rijrichting zijn, dan mag je ook op de linker rijstrook in jouw rijrichting blijven rijden, als die het best aan je bestemming beantwoordt.
Ah ja, nu zie ik het, bedankt :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door de rijprof »

Even opmerken dat je de rijstrook mag kiezen binnen de bebouwde kom, 'als die aan jouw bestemming beantwoordt'.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door GRO »

Het probleem is dat de wegcode niet uitlegt wat ze bedoelen met: aan jouw bestemming beantwoordt. Als ik 5 km verder linksaf wil slaan, beantwoordt die immers ook aan mijn bestemming.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 09 sep 2020, 12:09 Het probleem is dat de wegcode niet uitlegt wat ze bedoelen met: aan jouw bestemming beantwoordt. Als ik 5 km verder linksaf wil slaan, beantwoordt die immers ook aan mijn bestemming.
Rechter rijstrook is bvb vaak vertraagd door afslaand verkeer

In dat geval beantwoord de linker rijstrook het best aan mijn bestemming - een paar kilometer verder rechtdoor
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door de rijprof »

Algemene regel is rechts rijden, ook in de bebouwde kom. Tenzij je een goeie reden hebt (drukte, bestemming) om de linkse rijstrook te nemen.
5 km op voorhand op de linkse rijstrook rijden is niet de bedoeling, maar zoals terecht opgemerkt, staat dat niet duidelijk in de wegcode.
Met een beetje gezond verstand blijf je rechts rijden tenzij een kruispunt nadert waar je linksaf wilt of als je wilt inhalen.
Ik vind het bijzonder storend als een bestuurder onnodig links rijdt, zelfs in de bebouwde kom.
Waarom? Je denkt dat hij even verderop links zal afslaan, maar blijft maar kms rechtdoor rijden wat als gevolg heeft dat je rechts blijft en niet kan inhalen in de meestal tragere rijstrook.
Had men in de wegcode niet beter geschreven 'als je een kruispunt nadert' waar je linksaf wilt?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Inazuma »

Als rechts rijden in de bebouwde kom de algemene regel bleef, hadden we Art 9.4 niet nodig ...

Het is dus een uitzondering daarop

Onder 9.4 mag je rechts "inhalen" - het wordt zelfs niet eens meer als inhalen gezien !
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door de rijprof »

Niet akkoord. Algemene regel is rechts rijden, tenzij druk verkeer, voorsorteren of bestemming. Niet zomaar onnodig op de linkse rijstrook rijden a.u.b.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door GRO »

@ Rijprof,
Die regel dat je rechts moet rijden is niet van toepassing binnen een bebouwde kom met 2 rijstroken in jouw rijsrichting.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Benny Stinkens »

GRO schreef: 28 sep 2020, 11:45 @ Rijprof,
Die regel dat je rechts moet rijden is niet van toepassing binnen een bebouwde kom met 2 rijstroken in jouw rijsrichting.
Bijna goed. :idea:
Als je er nog aan toevoegt dat het dan een openbare weg met minstens 4 rijstroken moet zijn zijn we er :idea:
bv; een rijbaan met 3 rijstroken 1 in een rijrichting en 2 in de andere is art 9,4 niet van toepassing

9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door de rijprof »

Niet akkoord!
Je moet een reden hebben om af te wijken van de algemene regel rechts rijden.
't Is niet omdat je binnen de bebouwde kom rijdt, dat je zomaar overal op de linkse rijstrook mag rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door Benny Stinkens »

De reden die ik moet hebben is de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt

Als het binnenkort herfst is en er staat in de middenberm nog een boom waar maar 1 blaadje aan hangt en ik wil dit blaadje eens van dichtbij gaan bekijken, dan is de linkerrijstrook diegene die het best aan mijn bestemming beantwoordt :idea:

Natuurlijk moet je er een reden voor hebben, maar er is nergens duidelijk omschreven wat die reden dan zou moeten zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 12319 (leerstof)

Bericht door GRO »

@rijprof
Er zijn dus in de wegcode twee regels. De ene zegt rechts rijden en de andere zegt dat je binnen een bebouwde kom mag kiezen (+blala over aantal stroken en bestemming)
Kan je even het artikel citeren waar staat dat de ene regel boven de andere gaat. Dus de hierarchie tussen de regels.

Bovendien, de tekst: "best aan je bestemming beantwoordt" slaat evenzo op de rechterrijstrook. Je kiest die, niet omdat er een regel is dat je rechts moet rijden, maar omdat die toevallig best aan je bestemming geantwoordt.
Plaats reactie