Fietser bijna op rotonde

Punten van discussie.
Thinwhiteduke
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2020, 00:38

Fietser bijna op rotonde

Bericht door Thinwhiteduke »

Op een rotonde te Rotselaar (op naar E314) te gaan onder andere) heb ik getwijfeld onlangs.
Ik reed op de rotonde rond het middenplein en wou er bij de 2e afslag af. Er was geen fietser op de rotonde , maar ik zie vanuit richting op het fietspad een speed-elec afkomen, nog een 15 meter van de rotonde waar ik eraf moet. Uit hoffelijkheid en gezien zijn snelheid last ik die op de rotonde komen en daarna ska ik af.
Dan bemerkt ik dat net voor de rotonde op het fietspad 2 haaientanden staan, dus ga ik er nu vannuit dat die fietser eigenlijk moest stoppen??
Of ben ik mis?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Fietser bijna op rotonde

Bericht door Benny Stinkens »

Dan bemerkt ik dat net voor de rotonde op het fietspad 2 haaientanden staan, dus ga ik er nu vannuit dat die fietser eigenlijk moest stoppen??
Of ben ik mis?
Ik ken daar de omgeving niet.
Bij gelegenheid eens kijken, alleen haaientanden op zich zeggen niet veel.
Waarschijnlijk staat er op het fietspad daar ook een omgekeerde driekhoek(je) :?:

In dit geval had de fietser voorrang moeten verlenen.
Dagelijkse kost, dat fietsers niet weten of willen weten dat ze geen voorrang hebben.
Je hebt zwakke weggebruikers en zwakzinnige weggebruikers :(
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietser bijna op rotonde

Bericht door Inazuma »

Thinwhiteduke schreef: 11 mar 2020, 06:03 Dan bemerkt ik dat net voor de rotonde op het fietspad 2 haaientanden staan, dus ga ik er nu vannuit dat die fietser eigenlijk moest stoppen??
Deze ?
https://goo.gl/maps/wWaYnfxfCyeoprK7A

Haaientanden staan normaal bij het voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) en die betekent voorrang verlenen
Niet noodzakelijk stoppen

Het is logisch dat er voor een rotonde ook B1 en haaientanden staan voor het fietspad:
De (brom)fietser moet -net als automobilisten ea- ook voorrang verlenen aan het rondrijdende verkeer op de rotonde.

(Brom)fietser kan echter zonder bestuurders op de rijbaan te hinderen, ineens het rondgaande fietspad oprijden als hij geen voorrang moet geven aan fietsers daar, en daar vervolgens voorrang hebben wanneer jij de rotonde wenst te verlaten


Eens de (brom)fietser mee op de rotonde rondrijdt, heeft die dus voorrang op verkeer dat afslaat om de rotonde te verlaten.


Normaal ...

Want Vlaamse overheid is volop bezig om fietsers die "nabij" een rotonde rondrijden , aan elke aansluiting voorrang te laten verlenen aan bestuurders op de rijbaan, met een massa kleine bordjes B1 voor de fietsers.

Die "nabij" kan gaan van meters, tot paar decimeter
Typisch is dat de B1 / haaientanden voor verkeer op de rijbaan, tussen "fietspad" en de rotonde aangebracht worden, waardoor het "rondgaand fietspad" dus buiten de rotonde gelegd wordt
Het fietspad wordt daar doorgaans ook telkens onderbroken waar het een rijbaan dwarst, door een (onwettige) vierkante stippelmarkering , of niets.
Thinwhiteduke
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2020, 00:38

Re: Fietser bijna op rotonde

Bericht door Thinwhiteduke »

Inazuma schreef: 11 mar 2020, 09:08
Thinwhiteduke schreef: 11 mar 2020, 06:03 Dan bemerkt ik dat net voor de rotonde op het fietspad 2 haaientanden staan, dus ga ik er nu vannuit dat die fietser eigenlijk moest stoppen??
Deze ?
https://goo.gl/maps/wWaYnfxfCyeoprK7A

Haaientanden staan normaal bij het voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) en die betekent voorrang verlenen
Niet noodzakelijk stoppen

Het is logisch dat er voor een rotonde ook B1 en haaientanden staan voor het fietspad:
De (brom)fietser moet -net als automobilisten ea- ook voorrang verlenen aan het rondrijdende verkeer op de rotonde.

(Brom)fietser kan echter zonder bestuurders op de rijbaan te hinderen, ineens het rondgaande fietspad oprijden als hij geen voorrang moet geven aan fietsers daar, en daar vervolgens voorrang hebben wanneer jij de rotonde wenst te verlaten


Eens de (brom)fietser mee op de rotonde rondrijdt, heeft die dus voorrang op verkeer dat afslaat om de rotonde te verlaten.


Normaal ...

Want Vlaamse overheid is volop bezig om fietsers die "nabij" een rotonde rondrijden , aan elke aansluiting voorrang te laten verlenen aan bestuurders op de rijbaan, met een massa kleine bordjes B1 voor de fietsers.

Die "nabij" kan gaan van meters, tot paar decimeter
Typisch is dat de B1 / haaientanden voor verkeer op de rijbaan, tussen "fietspad" en de rotonde aangebracht worden, waardoor het "rondgaand fietspad" dus buiten de rotonde gelegd wordt
Het fietspad wordt daar doorgaans ook telkens onderbroken waar het een rijbaan dwarst, door een (onwettige) vierkante stippelmarkering , of niets.
Inderdaad, dat is het. Die fietser? Kwam zo snel aan en ging nooit stoppen, dus heb ik maar gestopt. Maar mijn zoon moet zijn praktijk terug afleggen en probeer nu de twijfelgevallen eruit te halen. Bij dit geval blijft het toch dubieus, misschien tijd dat fietsers ook een theoretisch examen afleggen 😁?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Fietser bijna op rotonde

Bericht door de rijprof »

Fietsers, die voorrang horen te verlenen, trekken zich daar vaak niets van aan of kennen zelf de regels niet.
Tja,... wat kun je anders doen dan voorzichtig zijn en eventueel zelf de fietser doorlaten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Fietser bijna op rotonde

Bericht door Inazuma »

Thinwhiteduke schreef: 11 mar 2020, 11:34 Inderdaad, dat is het. Die fietser? Kwam zo snel aan en ging nooit stoppen, dus heb ik maar gestopt.
Bij het verlaten van de rotonde , bent U het ook die moet stoppen ...
Bij dit geval blijft het toch dubieus,
Helemaal niet
misschien tijd dat fietsers ook een theoretisch examen afleggen 😁?
Bestuurders van een speed-pedelec dienen, zoals bromfietsers klasse B, een rijbewijs te hebben ...
Plaats reactie